Full version: Vad är detta?
Lotta150
Vet någon vad det är som har börjat dyka upp i min mammas körsbärsskog? Det kommer tydligen blå bär efter blomningen. Eftersom jag inte har en aning om vad det är vet jag inte riktigt vilken tråd jag ska lägga frågan i, men jag börjar här... smile.gif

Inga från Närke
Rams
Lotta150
Tack!

Men vad är Rams? Ett "ogräs"? Googlade lite men fick bara träff på allt möjligt utom nån växt... sad.gif
Monarda
Tycker inte att det är ett ogräs. Jag har Jätterams i min trädgård sedan tre år tillbaka och tycker inte att den sprider sig så värst. Jag tror att den vilda formen kallas Getrams.
kerstin z5-6
Vacker vårväxt -perenn -finns även variegerad form -har långsmala rot"knölar"

Polygonatum multiflorum -storrams
getrams har mindre kockor

här är trädgårdsvarianten
Lotta150
Tack för era svar! Jag gissar att den spridit sig via fåglar. Mamma har aldrig haft denna växt (och hon har bott där sedan -64). Den växer bara i körsbärsskogen. Men jag tyckte den var rätt så fin.
Eva i Skåne
Jag har ett par stycken, men dom har inte spridit sig sedan jag planterade för minst 5år sedan.
Tycker också dom är fina. Det är nåt liljekonvaljaktigt över dom tycker jag. Inte den höga växter förstås, men de små klockorna och de små bladen.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon