Full version: Vildvuxen syrenhäck
Annsis
Jag har precis flyttat in i ett gammalt hus i Bohuslän med en gammal syrenhäck. Mitt problem är att häcken har fått växa som den vill under en väldigt lång tid, vilket har gjort att den blivit hög och ganska så tät. Detta medför att det kommer väldigt lite solljus in i trädgården. Jag vill gärna ha mina syrener kvar, eftersom de är så vackra. Hur skall jag göra för att både ha kvar häcken, men också släppa in solljus? Jag har hört att man skall beskära syren efter att den har blommat ifall man vill ha blommor nästa år igen, stämmer det?
På bilderna kan ni se hur stor syrenhäcken har blivit.



hav
Syrén ska växa fritt om man vill ha blommor. Beskär du den blir det mest bara blad. Vsst kan du gallra och toppa lite men hellre då byta till någon växt som inte blir så hög. Schersmin av lämplig sort t.ex.
Mia, zon 3
Min syrenhäck ser också ut så. och jag gallrar bort allt som är för gammalt/växer fel. Men jag vill ju i och för sig ha den tätare... Om du vill ha den gles kanske du ska göra tvärt om - behåll gamla stammar, de är ju oftast ganska glesa nedtill, och gallra bort det som är tätt och buskigt istället. Syren tål ju vad som helst i beskärningsväg, men kan ge enormt mycket rotskott om man är hård mot den. Och då blir det ju tätare igen...
Men visst kan du ha den som klippt häck också, fast blomningen blir naturligtvis lidande.
Välkommen till Odla, förresten! smile.gif
Sommartorparn
Bohuslän - blåsigt......
Fundera över om ni inte behöver ha den så här yvig till skydd mot blåsten. Vartefter solen står högre på himlen kanske inte skuggan känns så besvärande heller. Kanske till och med skönt en varm sommar att ha en skuggig tomt......

Förresten, som det ser ut på bilden, så verkar den mesta skuggan orsakas av dom höga träden, så då är det ingen vits med att ta ner syrenen.... eller?

Och om ni vill ha lite vidare vyer, så kanske ni kan ta ner häcken på en bit bara, som ett fönster mot omvärlden. På läsidan i så fall.

(några idéer bara)

Härligt med yviga syrénbuskage! Synd bara att det är så kort blomning!
Cilla
Jag tycker den ser underbar ut, både äldre med blom och massa föryngring av sig själv, Perfekt hck för den som inte vill jobba med just den utan med annat... Hade jag den själv på blåsiga västkusten skulle jag inte göra annat än att ge den kogödsel så att den fortsätter växa som den gör... en sådan häck kan ge en zon varmare klimat i övriga trädgården!

Tror också att ljusinsläppet inte blir så mycket större eftersom träden står där de står.

Vill du ändå ha en lägre häck så är det bättre att göra större ingrepp på vårvintern. Tag de äldsta stammarna ända ned till marknivå. Vänta några år till dess de lägre rotskotten blir gamla nog för blom, och de nya som kommer gör det. Det blir föryngring, men under några år mindre blom.
Annsis
Tack för alla svar biggrin.gif
Jag tror att jag går på träden och all sly först, eftersom min gräsmatta nog skulle behöva lite solljus. Jag vet inte ens om jag kan kalla det för gräsmatta snarare mossmatta.
Syrener är ju väldigt vackra och de doftar underbart, så jag låter nog häcken vara som den är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon