AnnaQ
För fem år sedan fick jag en Magnolia Kobus i födelsedagspresent som planterades på vårt landställe. Nu ska vi sälja huset har köpt ett nytt, mer permanent boende. Frågan är alltså om jag ska gräva upp Magnolian och ta med mig den till nya stället eller om det verkar lönlöst. (Det måste ju i så fall ske om ungefär en vecka, för sedan har vi visning.)

Jag tror nog att magnolian skulle få en bättre miljö på nya stället (gammal fruktträdgård) även om det är mycket svårt att hitta en helt vindskyddad plats där. Jorden är ganska lerhaltig men jag skulle i så fall köpa ett par säckar torvmull att jordförbättra med. Båda trädgårdarna ligger i zon 3.

Är det usel timing för att flytta en magnolia nu? Kommer den att stanna av i sin utveckling när den flyttas? I så fall är det kanske trots allt bättre att köpa ett nytt träd och låta födelsedagspresentträdet avnjutas av husets nya ägare.

A
Cilla
Magnoliaexperterna får svara de med, men jag tror att jag skulle låta en femårig magnolia stå kvar och unna mig en ny på det nya stället. Iallafall här i zon 3.

Hade det varit upp till tre år på växtplatsen kanske jag flyttat det, men det är ett träd som är känsligt för att få rötterna tillstökade.
Jan af Lisö
Hur stor är Magnolian ?? En femårig kan ju vara någon meter hög eller flera meter ?? Likaså, hur stor jordklump har du möjlighet att transportera ??

Det sägs att magnolior gillar inte flytt, dock säljs de flesta magnolior i handeln med små rotklumpar med avskurna rötter och många av de brukar överleva, även om de vill få något år på sig för att etablera sig !!!
AnnaQ
Ja, den är inte särskilt stor, dryga 1,5 meter skulle jag tro.

Jag kan nog få med mig en relativt stor jordklump.
thomaswahlqvist
Ta med den, se till att du har det nya hålet färdigt när den kommer till sin nya platts.
Jan af Lisö
Jag tycker också att 1.5 meter borde kunna tas med, man köper större magnolior med mini-jordklumpar med avskurna rötter och de brukar oftast ta sig, även om det kan ta några år innan den har fullt etablerat sig på sin nya plats !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon