Full version: Ampeltomat
rosita
Har 5 ampeltomater som är mer eller mindre vildvuxna. De ska ju inte tjuvas, men kan jag ta bort vissa grenar eller toppa dem för att de ska se fina ut att titta på? Bilden på fröpåsen visade helt annorlunda växter än mina! Jämna, frodiga, mörkgröna plantor med drivor av tomater! Suck..... sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan man jämna till dem något för att få dem mer estetiska.

Man ska nog inte förvänta sig att plantorna blir exakt som på bilden, man kan ju lätt arrangera bilder och lägga till lite extra frukter och dylikt i dataprogrammen numera så bilderna talar inte alltid sanning.

Men man brukar kunna få en hel del frukter på ampeltomater, ge dem bara rejäl jordvolym + vatten + näring + sol (efter avhärdning) så kommer de att bli frodiga + få en hel del frukter.
rosita
Tack, Åsa! Naturligtvis tror jag inte att alla plantor ska bli exakt som på bilden och med denna kalla, blåsiga vår förväntar man sig ännu mindre än annars. Nu ska jag glesa ut dem lite, men det viktigaste är ju ändå att få frukt. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon