MiEl
Jag behöver hjälp med buskar, som tål mycket sand i marken, och som samtidigt är snabbväxande. Detta gäller zon 5.

Tänkte slita bort häcken, som är väldans ful. Istället vill jag ha buskar som kan funka som insynsskydd. Gärna några som det blir storlek på fort.

Har sedan tidigare syren på denna tomt. Dessa är nästan halvdöda alla och inte snygga. Kan det ha att göra med marken??

Annars, någon som kan ge förslag på någon typ av buske eller ev. träd som tål denna typ av mark??
Ingo
Har du sandig jord är det bara att gratulera - det betyder att du har ett väldränerat och varmt underlag och kan ha i princip vad som helst bara du tillför mull (kompost, kogödsel, barkmull) i och kring planteringsgropen så att jorden blir bättre på att hålla fukt och näring.
Det finns i o f s buskar som kan växa i mer eller mindre ren sand men vill du att de ska växa upp fort är det bättre att berika jorden med mull och näring och vattna ordentligt åtminstone den första säsongen.

Eftersom du vill ha insynskydd antar jag att du vill ha upp buskarna till åtminstone ett par meters höjd.

Förslag...häggmispel. Smällspirea, t ex den härliga röda 'Diabolo' - blir ofta litet för glesa och spretiga för insynsskydd men om man ser till att de har bra med mull och näring och skär ner dem kraftigt om våren blir de frodigare. Syren i o f s, kan vara långsam i början men finns i gengäld att köpa i större format. Eller någon större typ av vresros?

Hm, kommer inte på mer just nu. Förslagen ovan gäller om du vill ha en skärm av friväxande buskar, är det en klippt häck du tänkt dig blir det en annan sak...
Sommartorparn
Frågan är hur högt/lågt och smalt/brett du vill ha ditt insynsskydd, samt hur lång sträcka det rör sig om. Ett staket/plank/spalje med klängande klängväxter är ett sätt att snabbt få snyggt insynsskydd med liten bredd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon