Full version: Små perenner i kruka
catlady
Kanske helt fel årstid men har man börjat fundera så...
Jag har satt en massa olika frön i år och har insett att hälften av dem inte kommer blomma förrän nästa år, som t.ex. blågull, mariaklocka och rysk martorn. Jag har bara balkong, och jag undrar om jag ska låta dessa perenner stå ute året runt eller om de med fördel kan växa inomhus i krukor? blink.gif
Alexander-VG-zon3
mina perenner detta året *frösta med dom* tänkte jag ha i kruka . men jga har ingen aning om dom komemr klara sig wub.gif
catlady
Men tänker du ha dem ute eller inne?
Alexander-VG-zon3
jag tänker ha dom ute eller ska testa å se vad som händer ,men jag får säkert panik å tar in allt i nåt föråd eller nåt liknade så inte röterna dör . men som jag tänk just nu sk ajag ha dom stående i sina krukor över vinter ,eventuellt gräva ner krukan i marken så behöver jga akns einte få panik wub.gif
pialotta
catlady på sätt o vis tror jag att de mår bra ute bara de inte fryser sönder.
prova med ordentlig isolering med tjock frigolit runtom överallt och mycket under. och så pyssel framåt tidig vår redan, lufta etc.
Eva 33c
Inne brukar inte fungera bra för perenner. Men en balkong är väl inte precis det optimala heller. Uprriktigt sagt tycker jag det är svårt med övervintringen i krukor överhuvudtaget. Jag har visserligen en villatomt och har provat gräva ner krukorna i landet, ha de i växthuset och nu senaste vintern stående på marken under ett stort träd täckt med fiberduk och skottat löv runt omkring och lite ovanpå. Växthuset var sämst (blev för stora temperaturväxlingar på vårvintern) och på marken under löv bäst.
Pialottas förslag med frigolit under och runtomkring verkar värt ett försök.
Cactus
I fjol köpte jag en Hortensia "Bodensee" som jag har övervintrat i en kruka ute på balkongen här i Malmö och den växer något helt otroligt i år.

Den står planterad i en plastkruka på 18 liter, har ett tjockt lager Leca i botten och jag har lagt ett lager bubbelplast på insidan av krukan som extra isolering redan när jag planterade.

Inför vintern stoppade jag hela krukan i en ännu större fyrkantig planteringskruka av plast, som jag hade klätt invändigt med frigolit.
Ovanpå isolerade jag sedan med ett par lager bubbelplast och torra löv.

Jag tror att bra isolering är ett måste när det gäller att vinterförvara perenner i kruka utomhus. Tänk på att rötterna är betydligt mer utsatta för kyla i krukan än om växten är planterad på friland. Kylan kan tränga igenom krukans väggar och lättare nå rötterna från sidan.

Jorden i krukan torkar också ut fortare, så man får inte glömma att ge den en skvätt vatten då och då även under vintern. Men vattna inte så mycket att rötterna börjar ruttna eller när det finns risk för att vattnet ska frysa. Jorden ska bara hållas lätt fuktig.
kerstin z5-6
ute ska du ha dem ...
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-06-2006, 18:52)
ute ska du ha dem ...

fast det beror ju på med tycker jag . vill man ha en säker överlevnad så tar man ju in dom å håller +1c - +5c . och även hur krukan är och hur mycket skydd man vill ge rötterna .
för får jag panik eller nåt om jag tror dom dör så tar jag in dom men så pass låg temp får jag någ inte så jag behöver få det .
wub.gif
men vist ute heltklart .
så som kerstin säger ute ska du ju ha dom .
men så mycket kan ju hända så at dom dör med om man ska vara säga som dte är
kristerh
Alla ni som bor i lägenhet och har tillgång till matkällare kan jag upplysa om att där kan man förvara vilande plantor, ofta är temperaturen bra för dessa, kolla det bara och se till att vattna ibland, äldre lägenheter kan oxså ha ett sk svalskåp med reglerbar ventil ut, den är oxså superbra att förvara i, märks det att jag bott i en äldre lägenhet innan jag blev med hus wink.gif laugh.gif
krister
catlady
Då får det nog bli frigolit och annan isolering ute på balkongen! Tack för alla svar och tips, speciellt från dig Cactus. Men jag har en fråga angående det här med en matkällare - måste de inte ha lite ljus i alla fall? Eller överlever de i mörkret på vintern?
Alexander-VG-zon3
prenner är inte beronde av ljuset utan det är ju rötterna som ska överleva .
men på balkong i zon 1 så ska man ju välja plantor som klara sig i zon 2-3 som då klara sig utan skydd . men har man sin aktuella zonplantor då 1 på sin balkong kommer odm till att behöva skydd .
som jag nu har valt eller har högre zon plantor alltså inga plantor som är direkt bara för zon 1-2 så mina komemr säkert klara sig fint . om vi inte får en zon3-4vinter då ska man någ få panik å skydda . sen dom växter som jag då är som bara är bundet till zon1-2 dom behöver skydd som om man sätter krukan i en frigolit låda ochs tänger igen . sen skyddar man frigolit lådan på hur kallar det vill bli . wub.gif
men skulle man nu få panik eller om dte bler en ritkg kall vinter så får man ta in dom å ha dom svalt.
som även jag vet inte om mina palntor klara sig elelr hur det bler till vinter men som det är nu ska dom klara sig hel oskyddade i kruka .
men skulle det bli för jävligt på vinter så lägg ne rkrukan i en frigolit låda å skydda dne mer enklare än så bler det inte . wub.gif
Cactus
CITAT (catlady @ 11-06-2006, 20:32)
Då får det nog bli frigolit och annan isolering ute på balkongen! Tack för alla svar och tips, speciellt från dig Cactus. Men jag har en fråga angående det här med en matkällare - måste de inte ha lite ljus i alla fall? Eller överlever de i mörkret på vintern?

För det mesta brukar det vara så att ju svalare du kan ställa växterna, desto mindre ljus behöver de. Många perenner tappar ju också bladen under vintern och då kan de inte tillgodogöra sig ljuset förrän de börjar grönska igen.

Kul att du fann mina tips användbara! Eftersom du liksom jag bor i Malmö så kan jag rekommendera Hornbach byggmarknad (avtagsvägen mot Staffanstorp från inre ringvägen vid IKEA, sedan första avfarten mot Toftanäs). De har en stor trädgårdsavdelning med krukor i alla möjliga storlekar. De säljer också bubbelplast och frigolit (cellplast-isolering) i lösa skivor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon