n00b
Jag har kollat runt lite när jag ska klippa mina två häckar (brudspirea & aronia). Det jag fick fram var att spirean ska klippas på våren och aronian på sensommaren. För enkelhetens skull vore det lättast att klippa båda samtidigt. Varför ska man klippa olika tidpunkter, och vad kan hända om man inte följer råden utan klipper närsomhelst?
Hannele
CITAT (n00b @ 09-06-2006, 18:45)
Varför ska man klippa olika tidpunkter, och vad kan hända om man inte följer råden utan klipper närsomhelst?

Nästan allt går att klippa på sensommaren,
men till exempelvis blödande träd (björk, lönn) kan till och med dö,
om man klipper dem på våren, innan de fått löv.
kristerh
Vissa buskar o träd ska man klippa direkt efter blomning, klipper man på tex sensommaren eller hösten förlorar man nästa års blomning, men det kan ju inte gälla häckplantor, där är man ju inte ute efter blomningen wink.gif
krister
arborator
Hannele skriver att vissa träd kan till och med dö om de beskäras pä våren. Har Du eller någon annan bevis om detta eller är detta de man har läst i böcker?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon