Full version: Tall och fur?
Swillvill
Jag är medveten om att detta kanske inte är rätt tråd för min fråga, men jag försöker ändå. =)
Vad jag undrar är, skillnaden mellan fur och tall, hur ser man?
Tack på förhand
//A
Piccante
Mig veterligen så är det ingen skillnad alls. Fast man använder nog orden i olika sammanhang. Trädet heter tall i floror och i tal (det finns dessutom fler tall-arter) men träslaget brukar kallas furu som i furumöbler. Jag har aldrig hört att man säger tall-virke utan man talar om fur/ furu. Men sedan säger man nog dialektalt fur i vissa delar av landet därav det dubbla namnet på samma träd. Hemma säger nog de flesta fôr.
Cilla
Här i Stockholmstrakten är det tall för trädet och fur för virket av samma träd.
Eva 33c
Fur/fura är kanske ett lite äldre ord för tall. Slut raden i Bjällerklang (visan) går "...i hans spår vår släde går där höga furor stå"
Det finns ett uttryck "rak som en fura" som jag förmodar syftar på trädet.
På älvdalsmål kallas ekorren "furufnatt" ( mycket beskrivande ord eller hur..)
Och "stolta furor" har man väl hört talas om rolleyes.gif
Men idag använder man det nog bara om virket, eller...? smile.gif
Boxer
Jag använder båda orden, men mest tall.

Min mamma sa ofta fur, speciellt om dom var ståtliga eller speciella på något sätt.
Airamya
Hm, vilken bra fråga. Jag har aldrig riktigt reflekterat över det, men inser nu när jag tänker efter att jag säger tall om ett enstaka träd men furor när de är flera. Det är nog, som sagt, ganska dialektalt det där.
Eva 33c
CITAT
Min mamma sa ofta fur, speciellt om dom var ståtliga eller speciella på något sätt.

Intressant, min svärmor (född 1914) har samma inställning, en fura är i första hand en "ståtlig tall". Jag tror inte hon skulle kalla en "tallruska" för en fura...
Kul det här med ord och språkbruk! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon