Ninna
Finns det något som helst hopp om en avenbok som är klippt till ca 40 cm ??? Eller är vi tvugna att köpa en ny häck??? Häcken var redan nedklippt när vi flyttade in i huset förra året.... huh.gif

// Ninna
Ann i Göteborg
Hejsan!

Jovisst finns det hopp, med lite egen insats. Det har varit flera inlägg om avenboken tidigare i vår så försök hitta dessa. Hör av dig om det inte går.

Kort sagt går det ut på att ta ett av de kraftigaste övre skotten och tätt binda upp mot bambukäpp och på så sätt forma ett nytt toppskott som sedan blir det ni klipper när önskad sluthöjd nåtts.

Lycka till!
Ninna
Tack så jättemycket!

Jo jag har redan läst om avenbok i tidigare inlägg, men inget om det som jag ville veta egentligen... bara att man absolut INTE skall toppa en Avenbok...
Men jag ska ut och titta till min lilla häck när det blir ljust igen.

Tack än en gång smile.gif

//Ninna
Kattmatte
Jag såg igår på Gröna rum att nog visst går det att rädda avenhäckar tydligen. Deras var ju modell större men nedgången och sliten.
Jag tror inte att man inte ska toppa en avenbok - i alla fall inte förrän den fått den höjd man vill ha. De förra ägarna kanske ville ha en liten minihäck.
smile.gif
Kerstin i Malmö
Var det inte vanlig bok i Gröna rum?

Oavsett det så har jag hört flera exempel på att det faktiskt kan bli häck av den i alla fall! Hade en arbetskamrat som provade på att dels låta en häck den växa som den skulle och en andra häck som dom klippte som liguster. Båda har blivit täta och fina!

Även på andra håll har jag hört att det blir häck av det så misströsta inte!

Kerstin
Cilla
Som tur är har de flesta träd en egen stark drivkraft att vilja ha en topp, så det går ofta att i samarbete med trädhäcksplantorna återskapa en topp och sedan, när häcken nått önskad höjd, beskära den nya toppen.

Det finns annat att lära av detta också som gäller friväxande träd. Att toppkapningar av träd oftast är ett elände... De flesta träd återskapar en eller flera toppar som skjuter väldig fart, men de får sämre fäste eftersom det blir rötskador därifrån de växer.

Alternativ till att toppkapa träd som man tycker blivit för höga är att fälla dem helt, eller se om trädsorten klarar att växa i sidled om man stegvis under ett antal år tar ned en bit invid sidogren.

Bästa alternartivet är förstås att plantedra träd som får ha den höjd de är genetiskt betingade för. I andra hand att beskära dem i förtid, dvs innan de nått grovlek och höjd. Bättre göra många små snitt än ett stort. Och att inte beskära alls i trädslag som inte tål beskärning, eller som svarar mycket dåligt på beskärning.
Hannele
Tyvärr "har de flesta träd en egen stark drivkraft", för då är det svärare för mej att göra som jag vill! tongue.gif
Cilla
tongue.gif Japp, men det finns ju växter som inte har så stark egen vilja som träd också, Hannele... Och dessutom, där ger jag dig verkligen rätt i trädformeriet, så kan man genom samarbete med träden uppnå en hel del. Men då måste det ske på bådas villkor! Träd har funnits i många miljoner år, människan så mycket kortare... Vi har en hel del att lära av dem som överlevt och utvecklats under så lång tid!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon