Full version: luktärt
lissa
Ville bara visa min luktärt...den första riktiga någonsin...men vet inte vad det är för fel, för den var alldeles "svag" ingen styrsel alls i den så jag kunde inte sätta den i en vas, men den doftade alldeles underbart...inga fler knoppar synes än..men dom kanske kommer
catlady
Åååååh, vad vacker! wub.gif Har luktärter som klättrar på en pilkon ute på balkongen och längtar efter blommor. Men om du inte har fått din första blomma i Barcelona förrän nu så dröjer det nog flera veckor innan jag får njuta av mina...
lissa
Det tror jag inte, att du behöver vänta länge menar jag.. Vi är faktiskt inte så mycket före er när det gäller vissa växter..åtminstonde enligt vad jag läser i forumet..Dessutom blommar allt över på nolltid , för dom får ju aldrig en riktig kvällssvalka.
Nu hoppas jag bara att det kommer några till. Det är första gången jag har lyckats med att få en "riktig" luktärt. Dom jag har fått andra år kunde man nästan inte se vad det var, för dom var verkligen små och torra..plus att det kanske blev 2 på en hel sådd.
Nu är jag ite orolig , tror att jag har fått mjöldagg, men det KAN kanske vara fläckar efter ett anti vitaflygar medel....Hoppas på det sistnämnda tongue.gif
catlady
Jag hoppas att du har rätt angående blomningen här i Sverige! Men mina är bara knappt en meter höga och jag har för mig att de vill komma rätt mycket högre innan de blommar. Stämmer det?
Ewa L
CITAT (catlady @ 13-06-2006, 11:16)
Men mina är bara knappt en meter höga och jag har för mig att de vill komma rätt mycket högre innan de blommar. Stämmer det?

Vadå bara? Mina är ~30 cm. unsure.gif

Nåja, den som väntar på något gott...
Whiskuchi
CITAT (catlady @ 13-06-2006, 11:16)
Men mina är bara knappt en meter höga och jag har för mig att de vill komma rätt mycket högre innan de blommar.

Mina är också dryga metern, och idag upptäckte jag knoppar på dem wub.gif
(fast jag fuskar lite och har dem i växthus, det hade väl tagit längre tid annars) wink.gif
lissa
Mina längsta är kanske 40cm, men dom ser starka ut (äntligen) men det är bara några få, resten kanske 30cm och lite slaka...Det finns ju så många olika sorter, så höjden är nog svår att säga vad som är normalt och vad som inte.......Era kommer säkert till midsommar eller aningen senare...
catlady
Jasså, då kanske jag har luktärtsblommor snart då! wub.gif
catlady
Och så gick jag och kollade och upptäckte att mina också har små knoppar! wub.gif De har stått ute i flera månader, så nu börjas det! Tjohoooo!!
(Såg förresten också att den första blomman på mina zuluaster slagit ut idag!) smile.gif
lissa
Grattis...vad glad man blir när man ser en knopp man har längtat efter tongue.gif
catlady
Och nu slog den första knoppen ut! wub.gif
lissa
Oh vad fin den var....grattis. Mina stackare har inte så starka och kraftiga blad och stammar som din...Men jag är glad att jag har fått 2 till och ett par knoppar. Nästa år måste jag hitta ett annat ställe att plantera dom på, för dom är proppfulla med oidios, Har sprutat , men tror att den har brett ut sig med raket fart och eftersom dom redan var så små är det inget att göra, ni får sätta in bilder så att jag får njuta av dom istället tongue.gif tongue.gif
Whiskuchi
Jag var ute i regnet och fotade mina luktärtor idag, här en Royal Navy Dark Blue

catlady
Så himla tjusig bild! Försökte förgäves fokusera med min digitalkamera, men den ville hellre fota salvian än luktärtsknoppen. Tror du att det kan vara samma sort vi har? smile.gif
Whiskuchi
Färgen ser ju väldigt lik ut iaf rolleyes.gif
catlady
Fick ju 5-6 st. vackra lila och vita blommor förra veckan, som hamnade i ett glas på bordet. De var så vackra, men doftade inte alls så mycket som jag trott. Måste bara berätta att nu kommer andra gänget med knoppar på mina luktärtor, och nu ser en ut att bli rosa! wub.gif
Whiskuchi
Och jag har också fått en till knopp (i krukan med Old Spice Mixed), ser ut att bli åt det cerise hållet. Nu ser jag fram mot att det blir så mycket så jag inte behöver bry mig om att leta nya knoppar längre laugh.gif
catlady
Me too! wub.gif
Irene_L
Jag tycker det är så härligt med luktärtor och plockar gärna buketter av dom och det bästa är att ju mer blommor man plockar av den desto fler blommor producerar plantan. wub.gif
mvh
Irene
Whiskuchi
Åååh, den nya är både cerise och blå!! wub.gif
catlady
Vad tjusigt det låter! Min är lite gammelrosa.
Har satt upp ett par snören upp till balkongdörrkarmen eftersom luktärtorna har vuxit högre än pilkonen jag köpte åt dem. Det hade varit så underbart om de kunde växa lite halvt över balkongen innan sommaren är slut! wub.gif
catlady
Nu blommar det för fullt! wub.gif
Whiskuchi
Tjusigt! wub.gif
catlady
Tack! och nu äntligen så luktar det fantastiskt! wub.gif
Whiskuchi
Passa på att plocka in i mängd, dels för doften, dels för att stimulera plantan smile.gif
catlady
Japp, jag klipper och ställer i små vaser lite varstans! Helt underbart!
Whiskuchi
Köpte en påse Wiltshire Ripple och satte, hittills har de flesta plantorna ur den påsen visat sig vara "vanlig" (osorterade färger) luktärt, men så igår - äntligen - kom en hett efterlängtad!! biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon