Eva Swahn
Det fanns två ämliga rhododendronbuskar i trädgården när jag flyttade hit. Men jag förälskade mig i dem och har skött dem som om de vore glyttar. Ny lämplig jord med mycket gottis i, feta daggmaskar, vatten, gamla löv, ny "frisyr", ingen tung snö på vintern - men lampor i till jul. Och detta tyckte buskarna var kul, för nu trivs dom!

Jag kallar dom för "den lilla" och "den stora". Och det är tur det. För hade jag kallat dem för "den rosa" och "den vita" hade man blivit konfys. För nu har de bytt färg!

Den vita har blivit alltmer rosa och den rosa har blivit alltmer vit! Vaba? Nu blommar dom underbart - men har fått samma färg!?! Vad är nu detta för hyss? Hur gick det här till?
Betty
Har ingen aning om varför de bytt färg, kan bara gissa...
Kan det ha nåt med ålder att göra kanske...? unsure.gif
Cilla
Helt klart inspiration av ägaren. Ingenting här i livet behöver vara trist, enformigt eller förutsägbart. Allt är möjligt, skit i de trista traditionerna säger rhoddisarna och demonstrerar genom att trotsigt byta färg... tongue.gif

Någon annan kanske kan ge förklaringar om detta med nya sorter som återgår till sitt genetiska ursprung osv, för det kan jag inte om rhododendron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon