Halli
Hej,

vi har nytt hus och ny trädgård och det finns benvedsbuskar på flera ställen. Men jag tycker inte att de ser så roliga ut och jag undrar om det är så att de ändrar färg under säsongen, eller att de växer upp och blir stora på sikt? De står bl a framför två minisyrénbuskar, och jag skulle hellre plantera nåt annat där. Men det kanske är så att de "blommar upp"? rolleyes.gif

Har ni några tankar om benved?

Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som sorten Euonymus fortunei 'Emerald and Gold' brukar bara bli runt 1-1,5m höga + du kan ju klippa dem ifall du vill ha dem mindre + man kan flytta dem. Själv tycker jag de är finare ifall man grupperar dem och inte planterar dem på rad.

De brukar inte ändra färg.

Färgen på den sorten av benved kan exempevis vara fin tillsammans med någon annan växt som har något mörkt rött bladverk och liknande. Kanske sätta lite perenner med rött bladverk tillsammans med benvedsbuskarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon