Full version: Kan någon reda ut
carren
Jag har inte lyckats förstå det här med silverpäron, för vart jag än tittar så hittar jag olika uppgifter. Allt ifrån att det är ett pytteträd till att det blir över 5-8 m högt. Och är det hängande eller inte eller finns det både-och? Om jag går till plantskolan och letar efter silverpäron, vad kommer jag troligtvis att hitta då? Är det en liten speta med stamhöjd på en meter, liknande tex hängkaragan på stam? Eller går det att få ett träd som växer sig högt?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns fler än en sorts silverpäron

Pyrus salicifolia har inte ett hängande växtsätt.


Pyrus salicifolia ´Pendula´ har hängande växtsätt.


Hurpass hög trädet blir beror på hur högt upp på grundstammen man ympat, vill man ha ett högt och ståtligt träd ska man försöka få den på högstam.


Man kan prata med någon i trädgårdsbutiken ofta kan de ta hem önskade växter på beställning så man behöver inte alls hålla tillgodo med det de har hemma i butiken så vill man ha ett rejälare träd på högstam kan de försöka få tag på ett (man brukar dock få betala mera för ett stort träd än vad man betalar för små).
Ingo
Och det är nästan bara hängvarianten 'pendula' som förekommer i handeln.

Men om jag har förstått saken rätt kan även 'pendula' stammas upp utan att vara ympad på annan stam. Man binder upp den mot käppar för att få en rak stam, stammar upp efter hand och låter den grena ut fritt när den har nått önskad stamhöjd. Utan uppbindning och uppstamning blir 'pendula' med tiden ganska mycket "höstack" med grenar som hänger tätt ända ner till marken.

Detta har jag bara läst, har inte sett det göras!
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå man kan binda upp Pendula men oftast blir inte stammen så rak den blir lätt lite krokig vi har en sån på jobbet som en av plantskolelärarna tillverkat.
josohl
Åsa har rätt, för 'pendula' beror det på hur höjt upp det är ympat. Vi har just varit runt och kollat och det vanligaste är att ympen sitter cirka en meter upp, då kommer grenarna så småningom hänga nästan ända till marken (som en höstack!). Vi köpte två träf som är ympade på 2 meters höjd, de ser lite roliga ut nu, men enligt plantskolan kommer ympen växa cirka 1-2 meter och grenarna kommer då hänga ner till knappa två meter över marken. Det finns en fin och gammal 'pendula' i Botaniska trädgården i Göteborg om du bor i närheten (den står nästan rakt över cafeét).
Elektra
Odlas den för att den är dekorativ eller ger den även frukt som är värd att ta tillvara på?
Åsa, mälardalen zon 2
Silverpäron odlas som prydnadsträd de små hårda frukter den producerar brukar inte vara någon ätfrukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon