Spaceflower
Jag har precis flyttat in i en 2a i Hammarby Sjöstad och skulle vilja göra en härlig balkong till sommaren!

Först hade jag tänkt enbart doftande kryddväxter, men nu slår det mig att jag skulle vilja ha några andra doftande växter oxå.. .finns det någon doftande ros man kan ha i kruka? doftar Änglatrumpeter? Eller vilka andra växter kan man tänka sig ?
Balkongen har sol tidig morgon till ca 15-16 på em. (det finns ingen skugga alls, bor högst upp, så växterna måste älska sol - när den väl är framme!)

mvh Lina
Louise i Göteborg
Kaprifol är en torktålig kompis som klarar såväl sol som skugga, dofter och skapar en hel del rumskänsla.
På en innergård i Göteborg stod en kaprifol i en halvsstor teracottakruka i bortåt 15 år utan att nån'sin bli omplanterad, gödslad eller ens vattnad förutom vad naturen klarade själv.
evarina
Olika sorters luktärtor fungerar också, kan dock kräva lite mera pyssel och man bör välja en "busksort" eftersom vanliga vill ha minst en halvmeter jord under sig. Grekisk lövkoja har oansenliga blommor men doftar väldigt gott. Annars tycker jag att silvereukalyptur verkar spännande, hade tänkt prova den nästa år wub.gif
/Eva
Nutten
Klocktobak doftar kvällstid!!

Heliotrop sprider en vaniljliknande doft hela tiden (nästan så det blir FÖR mycket).
Annki
Heliotropen doftar bäst av allt! Men försök hitta ett lite skuggigt hörn åt den. Blomstertobak doftar också gott. Men har en benägenhet att få löss.. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon