Nosir
Jag har en radhustomt, som jag vill skydda mot nyfikna grannar sad.gif
Jag hade tänkt mig rådhusvin och störar med en meters mellanrum.
Mellan störarna tänke jag bara binda snören av vanligt hushållstyp (plast)
Funkar det, eller ska jag fundera på en annan lösning?

Som ni förstår är detta en budgetversion av en spalje, men hoppas att det duger.

Någon som vet?
Näcken
Vet inte men tror:
Vanliga snören är för klent, riskerar att ramla ner och inte ge stöd. Satsa på rep av något slag. Det blir nog betydligt snyggare också. Ta rätt grova störar.
Om du bor där det är blåsigt så tänk på att det blir ett ordentligt vindfång, satda på ordentlig infästning med betonghållare i mark, finns färdiga eller gjut själv.

Alternativt armeringsmatta mellan störarna, då kan bli riktigt snyggt, finns kanske någon som har bild?

Har ingen erfarenhet av rådhusvin, men murgröna har annars fördelen att vara vintergrön.
Cilla
Visst är det väl så att rådhusvin suger sig fast med sugkoppar? Då behöver de snarare stolparna eller plank eller något att fästa sig på. Kanske klarar det att suga vid snören eller band, men det är mer insabilt.

Om du vill ha något som ringlar upp på snören är det bättre med kaprifol, bokharabinda, pipranka. Om jag inte minns helt fel om rådusvinen.
Nosir
Tack för tipsen, jag har ändrat mig ang. rådhusvin. Kaprifol lockar, men eftersom jag bor i zon 4, så är det kanske vanskligt. Även klematis har jag funderat på, men det finns ju hur många sorter som helst.

Jag kan kanske få flera goda råd, främst angående kaprifol och klematis.
Vilka typer är lämpliga och om man kan blanda t.ex. olika sorters klematis.

Tackar på förhand.
KURT
CITAT (Nosir @ 26-06-2006, 17:27)
Tack för tipsen, jag har ändrat mig ang. rådhusvin. Kaprifol lockar, men eftersom jag bor i zon 4, så är det kanske vanskligt. Även klematis har jag funderat på, men det finns ju hur många sorter som helst.

Jag kan kanske få flera goda råd, främst angående kaprifol och klematis.
Vilka typer är lämpliga och om man kan blanda t.ex. olika sorters klematis.

Tackar på förhand.

Det finns många sorters kaprifol ocj klematis som klarar zon 4. Väljer man mera "vildformer" t ex alpklematis resp. skogskaprifol, så brukar de växa fortare och bli tätare, även om blommorna är mindre än de förädlade sorterna. Och armeringsmatta tycker jag är ett mycket bra förslag som stöd, se t ex:

Denna spaljén
Nosir
Tack å bock igen biggrin.gif !

Beslutet är taget, och jag kommer att plantera alpkaprifol. Jag hoppas att det kommer att bli bra, och jag lovar, inga repressalier väntar om alla plantor dör rolleyes.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon