Halli
Hej,

vi har ett päronträd som har små oranga fläckar på bladen. Vissa blad är ihoprullade och har något som ser ut att vara spunnet inuti. Det finns dessutom myror på de grenarna. Vad kan de oranga fläckarna bero på? Hur kan jag hjälpa trädet? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Orange fläckar skulle kunna vara päronrost tyvärr

Är det päronrost är det inget du kan göra, för att få bort den måste man få bort vintervärden (sävenbom, kinesiska enar) inom en radie på 400m. Päronrosten tar kraft från trädet och blir det stora angrepp kan även frukten utebli.

Här hittas bilder på päronrost

Kolla i de rullade bladen skulle slå vad om att det finns bladlöss där, myrorna mjölkar dem på honungsdagg. Lössangrepp brukar dock inte vara något större problem för trädet en dusch med en hård stråle från vattenslangen räcker för att hålla dem nere i antal.

De ihoprullade bladen kan vara någon fjärilslarv och även detta brukar träden klara av.
Halli
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-06-2006, 20:54)
Orange fläckar skulle kunna vara päronrost tyvärr

Är det päronrost är det inget du kan göra, för att få bort den måste man få bort vintervärden (sävenbom, kinesiska enar) inom en radie på 400m. Päronrosten tar kraft från trädet och blir det stora angrepp kan även frukten utebli.

Här hittas bilder på päronrost

Kolla i de rullade bladen skulle slå vad om att det finns bladlöss där, myrorna mjölkar dem på honungsdagg. Lössangrepp brukar dock inte vara något större problem för trädet en dusch med en hård stråle från vattenslangen räcker för att hålla dem nere i antal.

De ihoprullade bladen kan vara någon fjärilslarv och även detta brukar träden klara av.

Tack för ditt snabba svar!

Då får jag väl stå ut med rosten.... sad.gif Päronträdet är väldigt vackert, så jag hoppas att det kan fortsätta att vara det, även om frukten blir lidande. Den förre ägaren sa att det är ett par grenar med stora, goda päron inympade och jag har sett att det kommer ett par-tre päron där. Jag hoppas att de kan klara sig! Han sa också att hela trädet behöver beskäras. Är det något som skulle kunna hjälpa mot rosten (hoppas, hoppas!:rolleyes: )?
Cilla
Nej beskärning hjälper inte alls mot rosten. Det för trädet som är besvärligt med rosten är att den minskar bladmassan. Är det bara få angrepp spelar det inte så stor roll men när fläckarna börjar komma på nästan varje blad kan man räkna med att trädet får betydligt svårare att växa, bära frukt, utveckla fruktanlag.

När det för trädet mest besvärliga är att få minskad bladmassa är beskärning det sista man håller på med. Däremot kan man luckra jorden kring dopplinjen och vattna trädet för att hjälpa det.
Halli
CITAT (Cilla @ 28-06-2006, 00:44)
Däremot kan man luckra jorden kring dopplinjen och vattna trädet för att hjälpa det.

Okej, då ska jag göra det!

Tack! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon