Full version: Vad ska ja välja!
Micke.KD
Hej är helt ny på forumet!

Det är så att ja bygger nytt hus.
Och ja vill inte ha någon insyn på gården.
Vill ha en stor häck som växer hyfsat snabbt och som är tät.
Vad finns de har aldrig i mitt liv odlat något lr sätt så mycke som en blomma men andra ord vet ej vad gröna fingrar är!
Avenbok är en häck som ja sett bilder på som ser trevlig ut är den dyr???
Vad lång tid tar den på sig att komma upp??

Men vet ni andra som är bra är desperat på svar
kristerh
Hej o välkommen hit.
Du skriver inte vilken zon du bor i wink.gif
men boken växer sakta, det jag kommer på som växer fort är; thuja,
syren växer väl oxså rätt fort och är tålig, även hagtorn växer snabbt,
oxel är en annan snabbväxare.
krister
Micke.KD
CITAT (kristerh @ 28-06-2006, 21:46)
Hej o välkommen hit.
Du skriver inte vilken zon du bor i wink.gif
men boken växer sakta, det jag kommer på som växer fort är; thuja,
syren växer väl oxså rätt fort och är tålig, även hagtorn växer snabbt,
oxel är en annan snabbväxare.
krister

Bor i Karlstad komun.

Vad är priserna på en thuja på om ja ska sätta typ 10 m
Hur kännslig är den med sol?
Är den svår skött?
kristerh
Priset beror på hur stora du vill att de ska vara från början wink.gif Bauhaus o liknande stormarknader brukar ha bra priser, har sett priser på 69:- och uppåt. Tror du bör ha ca 70 cm mellan plantorna, (rätta mig om jag har fel), thujan kan vara lite känslig för vårsolen, skyddas då med någpon slags skuggväv de dörsta året/åren,
annars är den väldigt lättskött och växer som sagt fort.
krister
Green Thumb
Min drömhäck är häggmispel.

Mycket härdig - blir ca 4 m hög, blommar i en vit sky på våren, svartaktiga bär på sommaren och en underbar höstfärg.
Cilla
Hej Micke,
Tag dig tid att kika på häckar i området där du bor, se vilka som verkar må bra och som har de funktioner under året som du vill ha. En häck är aldrig bara en häck - den kan kräva mycket eller litet arbete, vara dyr eller billig, bära ätbar frukt eller ej, blomma sent eller tidigt eller inte alls, vara bred eller smal, vara en plats för fåglar eller inte husera dem alls mm.

Oavsett vad du bestämmer dig för så är en häck alltid en investering och det första man ser av husets planteringar. På samma sätt som det tar tid att välja hus om man aldrig gjort det förut kan det ta tid innan man gör sitt häckval.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon