Full version: Humle under björk
Gurkan
Hej ! Osäker på vilken forumavdelning detta hör hemma i men här borde gå bra.

Jag fick två små söta humleplantor skickade till mig av den rara Amaira och har låtit dem växa till sig i krukor nu några veckor, det är dags att plantera ut men jag vet inte var.

Jag har ett fint ledigt ställe under min björk som står längs bort på gräsmattan men är det ett bra ställe ? Man har ju hört att björkar suger i sig all näring och vatten dom kommer i närheten av och konkurrerar hårt med sånt som växer under dem.

Så frågan är, kan jag plantera min humle under björken och låta den klättra upp i trädet eller ska jag gå och leta efter att annat ställe?
Eva 33c
Jag skulle inte göra det i allafall. Är björken liten kanske det fungerar ett tag men allt eftersom björken blir större blir området av torr mark större. Har dålig erfarenhet av plantering under stora björkar. Fetknopp och taklök verkar fungera. rolleyes.gif
Växer det något under dina björkar nu? Det kan ju ge en fingervisning.
Gurkan
Björken är stor (30-40cm diameter på stammen) och står med endast gräs växande under.

Kanske ska fundera på en annan plats. Min östra husgavel har sol nästan halva dan och inget som konkurrerar förrutom lite maskrosor och annat smått och gott. Där kanske skulle bli bättre.
Åsa zon 6
Jag har en klematis som klättrar i en björk och trivs utmärkt. När jag planterade den la jag markduk i gropen åt "björkhållet". (Ett tips som jag fått.) Det har fungerat! smile.gif ... och björken ... jo, den är rejält stor och var det redan när jag planterade klematisen. Enda problemet var egentligen att få till en tillräckligt stor grop mellan björkrötterna.
Eva 33c
CITAT
Jag har en klematis som klättrar i en björk och trivs utmärkt

Åsa: Hur länge sedan är det du gjorde det här? Jag provade något liknande förra året, markduk som avskiljare åt björksidan till (50cm ca i diameter och höööög), och planterade sedan lite buskar. Och det fungerar i år, men jag känner mig lite orolig för att björkrötterna ska leta sig in under markduken i allafall och suga ut all fukt mad.gif (den har lyckats ta död på hallonraden som växte några meter därifrån..)
Skulle vara uppmuntrande att höra att det fungerar under en längre tid rolleyes.gif
Gurkan
Åsa : Jag vill också gärna veta för jag har en också klematis i en kruka (otroligt vacker, lila, remonterande ... svindyr) som står och väntar på att få bli planterad ... å björkar är de enda klätterträd jag kan erbjuda här tyvärr.

Hade lite hjärnsläpp när jag skrev mitt första inlägg och förbisåg totalt den stackars klematisen ...

Murgrönan har jag planterat ca 1,5m från en stor björk ... hoppas den tar sig. Den ska förhoppningsvis dekorera/kamouflera dotterns nya lekstuga/trädhus.
Xelma
Jag har humle under en 10-15 m hög hängbjörk och den trivs bra, för bra. Nu är det nog 10-15 plantor... Under björken står också en fläder och trivs, så där är trångt men alla mår bra.

Jag varnar dock för humlens rötter, de blir 4 meter långa, sega och är inte så lätta att få bort från trädrötter om du vill ta bort humlen.
Gurkan
CITAT (Xelma @ 04-07-2006, 08:51)
Jag har humle under en 10-15 m hög hängbjörk och den trivs bra, för bra. Nu är det nog 10-15 plantor... Under björken står också en fläder och trivs, så där är trångt men alla mår bra.

Jag varnar dock för humlens rötter, de blir 4 meter långa, sega och är inte så lätta att få bort från trädrötter om du vill ta bort humlen.

Tack ! Nu fick jag lite hopp igen ...

Humlen får gärna ta över där den ska stå så det gör inget hur mycket den vräker ut sig.
Eva 33c
CITAT
Jag har humle under en 10-15 m hög hängbjörk och den trivs bra, för bra. Nu är det nog 10-15 plantor... Under björken står också en fläder och trivs, så där är trångt men alla mår bra.

Det lät ju otroligt hoppingivande. Har du använt någon sorts markduk, hur länge har du haft din humle under björken? Har du något foto att visa? "Min" björk är fruktansvärt ovänlig mot allt jag försökt plantera intill. Det kanske är något personlighetsdrag hos just denna bjök, vem vet. Men den växer strax utanför våran stenmur (därför är fällning inte aktuell, och den är hemskt ful eftersom någon i dess ungdom har klippt av toppen, den grenar sig i tre tjocka toppar) på en plats jag skulle vilja "lumma igen" för att få lite mindre insyn. Men som sagt varken rönnen, kaprifolen eller Smällspirean hade en chans att växa där. De dog inte, bara stod still i växten år efter år medan björken blev större och större. När de sedan flyttades växte de som de skulle. Och hallonraden tynade också bort, sakta men säkert. sad.gif
kerstin z5-6
hehe -eftersom humlen nästan kväver min rönnhäck torde det vara riskfritt vid björken om du vattnar bra i etbleringsskedet smile.gif
stina
Å jag har en Rosa helena hybrida som växer upp i en björk. Den mår som en prinsessa och växer så det knakar! rolleyes.gif
Gurkan
För en annan obildad blev det till att Googla på "Rosa Helena" .... och vad hittar man ... jo en tråd på SVT/Gröna Rum där allas vår Kerstin snackar rotäkta kanadensiska hybridrosor .... ska man bli förvånad ... antagligen inte. laugh.gif

Edit : oäkta blev otäcka blev tillslut rotäkta sleep.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif nej -jag vimlar överallt smile.gif
Eva 33c
Jag är fortfarande nyfiken på hur gamla era lyckade "underbjörkplanteringar" är och skulle hemskt gärna se foton på dem. Jag är så avundsjuk efter att ha misslyckats själv på denna punkt. rolleyes.gif
Xelma
Jag ska ta foto. Där är ingen markduk och björken har säkert stått där långt innan humlen.
Eva 33c
Xelma: När planterade du humlen, eller fanns den innan du kom? Efter den här lilla disskussionen blev jag jättesugen på att prova att sätta några humleplantor på min sida stenmuren och låta dem klättra upp på en spalje/stör. Humle har jag ju faktiskt inte provat än rolleyes.gif rolleyes.gif
Och den skulle kunna bli ett fint insynsskydd under sommaren...
Humle är ju inte så himla dyrbart att man inte skulle ha råd att prova. smile.gif
Xelma
Huvudplantan fanns när vi köpte huset för 3 år sedan, men alla sidoplantorna har kommit sen dess. Man får hålla efter den mycket...

Se till att inte få en hanplanta, de frösår sig överallt i hela trädgården och i häckar mm. Det är honplantan som har kottar och jag tror det är den enda som säljs.

Nackdelen är att det är fullt med ris att ta bort varje år, jag tycker inte det är så vackert att ha kvar 3 meter upp i träden, de söker sig ju nya vägar varje år och döljer inte alltid förra årets ris.
Gurkan
Xelma : är det så svårt att dra/klippa ner riset av den vissna humlen från björken? Förstår att det kan bli en hel del när den vuxit till sig ett tag men det är väl bara att klippa å slita å dra..

Vet du om man kan se skillnad på han- och honplantor innan de blommar ? Har ju fått fröplantor som jag inte vet "kön" på. Kanske ska plantera i hinkar tills jag könsbestämt dem och bara plantera eventuella honor sen.

Men ... hur kan en hanplanta fröa av sig ??? wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
En hanplanta kan inte fröa av sig, det är bara honplantorna som kan fröa av sig men den måste kunna pollinera sig med en hanplanta för att det ska bli frö (humle vindpollineras), så har man enbart honplantor och ingen annan har hanplantor i närheten får man inga frön..
Xelma
Säkert har du rätt om fröerna , Åsa. Jag hade båda förut och det var bara då frösådderna kom (hoppas jag).

Det är inte svårt att dra ner humlen på våren, den rivs lite men går att dra. Det beror ju lite på hur rädd man är om det den klättrar i, och du verkar ju inte behöva bry dig om det rolleyes.gif Det blir alltid kvar lite högst upp eftersom man inte kommer åt, men det brukar blåsa ner.

Innan de blommar tror jag inte det går att se skillnad. Jag hade låtit de stå i stor kruka så länge, eller sätt de där de lättare går att gräva upp.
Gurkan
CITAT (Xelma @ 05-07-2006, 14:37)
Säkert har du rätt om fröerna , Åsa. Jag hade båda förut och det var bara då frösådderna kom (hoppas jag).

Det är inte svårt att dra ner humlen på våren, den rivs lite men går att dra. Det beror ju lite på hur rädd man är om det den klättrar i, och du verkar ju inte behöva bry dig om det rolleyes.gif Det blir alltid kvar lite högst upp eftersom man inte kommer åt, men det brukar blåsa ner.

Innan de blommar tror jag inte det går att se skillnad. Jag hade låtit de stå i stor kruka så länge, eller sätt de där de lättare går att gräva upp.

Nä, min gamla björk tål nog att man river och sliter lite i den så det är inga problem, dessutom har jag en bra stege så jag ska nog komma åt.

Ang. fröna så är det såklart som Åsa säger, han+honplanta ger frön på honplantan. Bara honplantor inga frön (om inte grannen har en hanplanta dådå ...)
Gurkan
Kerstin och Xelma ... tack för uppmuntran ! Nu har jag vågat plantera klematisen under den ena björken. Humlen åker ner på ett annat ställe sålänge där jag sen kan flytta vidare den/de plantor som bli honplantor till lämplig björk (har BARA björkar här).

Känner redan smaken av det första sprudlande ölet bryggt av min egen humle. Hmmm ... grannen odlar korn ... kanske skulle ta ett snack med honom också ...
Eva 33c
CITAT
Kerstin och Xelma ... tack för uppmuntran !

Ja, mig fick du ingen uppmuntran från precis! rolleyes.gif
Jag önskar dig lycka till Gurkan med din "björkplantering". Du får berätta hur det går. Jag skulle fortfarande gärna vilja veta åldern på Åsas och Stinas planteringar, men de har kanske inte varit inne på forumet på ett tag. Själv har jag varit och inspekterat marken under "min" björk och beslutat strunta i humlen trots allt. Fetknoppen och taklöken växer där men i övrigt inget på björksidan av den markduk jag grävde ner förra året. Inte ens rödklövern eller gräs.. sad.gif
Kanske är min björk särskilt svår att ha att göra med eftersom den på andra sidan har en väg och en garage uppfart, inte mycket till näring där alltså.
Hoppas du har grönare fingrar än jag. tongue.gif
Gurkan
CITAT (Eva 33c @ 06-07-2006, 19:15)
CITAT
Kerstin och Xelma ... tack för uppmuntran !

Ja, mig fick du ingen uppmuntran från precis! rolleyes.gif
Jag önskar dig lycka till Gurkan med din "björkplantering". Du får berätta hur det går. Jag skulle fortfarande gärna vilja veta åldern på Åsas och Stinas planteringar, men de har kanske inte varit inne på forumet på ett tag. Själv har jag varit och inspekterat marken under "min" björk och beslutat strunta i humlen trots allt. Fetknoppen och taklöken växer där men i övrigt inget på björksidan av den markduk jag grävde ner förra året. Inte ens rödklövern eller gräs.. sad.gif
Kanske är min björk särskilt svår att ha att göra med eftersom den på andra sidan har en väg och en garage uppfart, inte mycket till näring där alltså.
Hoppas du har grönare fingrar än jag. tongue.gif

Om det blir läge för ett "vad var det jag sa!" från din sida så lovar jag att återkomma framöver.

Under alla mina björkar växer frodigt (lite torrt just nu då då) gräs ända in till stammen och massor av fina ogräs.
Xelma
Här är en bild. Vi har ren sandjord, den rinner bort mellan fingrarna, så torrare kan jag inte tänka mig att någon har. Humlen väller fram, till höger står fläder och bakom står syréner.

Eva 33c
Tack Xelma för bilden. Det ser jättefint ut. Kanske är problemet hos mig att björken har så stort "försprång" och redan har sugrötter överallt att andra växter inte kan etablera sig. Den står också väldigt soligt. Men kanske jag ska prova humle i allafall...Hm, efter din bild blev jag ju sugen igen sleep.gif smile.gif
Vi får se.
Xelma
Jag tror inte det är ett problem för humle att det är torrt. Jag har en planta i kruka som jag egentligen hade tänkt slänga. Därför står den i urtaskig sand och jag har inte vattnat den. Den lever och är 1,5-2 m.
Eva 33c
Ja nu har jag köpt en humleplanta så får vi se. Det blir sista försöket att odla under min björk. Jag ska vara jätteduktig nu och vattna den regelbundet hela säsongen så den kan utveckla rejäla rötter. Förmodligen nästa säsomg också..?
Om det funkar ska den få en stör att klättra på nästa år och två kompisar också. Men nu får den vara "testpilot" så länge. rolleyes.gif
Mariann
Hej.
Ni som har markduk mot björk hur djupt har ni grävt ner dom?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon