Full version: Brudspirea
n00b
Jag har en häck med brudspirea, som är jättefin. Är väl cirka 5-6 år.
Förra året klipptes den (så den blev helt fyrkantig). Jag gillar inte riktigt det, tycker den är mycket finare när den hänger ut och ser lite yvig ut. Nu är dom på mig igen om att jag ska klippa den. Men jag vill inte unsure.gif
Hur ofta bör man klippa den för att den ska hålla sig tät, men samtidigt inte se ut som en fyrkant? Klipper ni eran varje år?
Running Scared
Så fort jag får tid klipper jag busken, föredrar dock lite vildvuxet.
Gurkan
Min brudspireahäck var helt fyrkantig i våras, nån månad senare var den som en gigantisk snödriva i både färg och form. Dvs. den håller sig väl inte fyrkantig så himla länge, den växer snabbt och det skadar nog inte att hålla efter den.

Jag måste skaffa en häcksax, sen ska jag ge den en omgång. Föredrar också lite vildvuxet men den kan inte bli hur stor som helst.
Green Thumb
nOOb
Jag har en häck med brudspirea, som är jättefin. Är väl cirka 5-6 år.
Förra året klipptes den (så den blev helt fyrkantig). Jag gillar inte riktigt det, tycker den är mycket finare när den hänger ut och ser lite yvig ut. Nu är dom på mig igen om att jag ska klippa den. Men jag vill inte. -

Svar:
Vi är också ett delat hus över detta: klippa eller inte klippa. Vi har ca 115 meter häck (25 år) och har kompromissat om ämnet. Min man formklilpper vartannat år och dessemellan växer den fritt och blommar någonting fantastiskt. Under det året som den inte formklipps brukar vi klippa av de utblommade skotten så att det växer ca 2 nya för varje utblommat. Men man måste klippa direkt efter blommningen så att det hinner bildas blommande kvistar till nästa år.

Man kan gallra ut de grövsta grenarna på vintern. ev. hål växer snabbt igen. Ibland får man rådet att klippa ner kalla buskar till ca 30 cm höjd, men om man gallrar kan man förnya och under tiden har man blomsterglädjen kvar.
Mia, zon 3
Ja, blir de riktigt fula tål de en stenhård nedklippning, men det kanske är bättre att gallra innan det blir akut. Men jag har sett formklippt brudspirea nånstans, och det tyckte jag var heltufft! Det blir nog livlinan för min fula gamla buske, som skulle fått åka grävskopa i höst annars....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon