Full version: Bokhäck
helull
Hej!

Funderar starkt på att anlägga en bokhäck i vår. Den ska hålla ute de kalla nordanvindarna från trädgården smile.gif

Bokplantorna tänkte jag hämta (med grannarnas tillåtelse) från skogen intill. Där finns många olika sorters plantor, små, låga lite "bonsai-iga" som växer sakta i skuggan av de stora. Sedan finns det plantor som är som spön mellan en halv och två meter höga i gläntorna efter nedsågade eller stormfällda träd. Vilka är bäst att gräva upp och plantera om hemma? blink.gif

Oavsett hur man gräver kommer ju en stor del av rötterna inte med, då bör man enligt vad jag lärt mig även beskära det ovanjordiska (så det blit överjordiskt vackert tongue.gif ) för att få rätt balans på rot/krona. Men så har man ju också lärt sig att bok INTE ska beskäras i toppen förrän den har nått sluthöjden. Hur ska man göra? wacko.gif
Cilla
Ronny brukar kunna bekskriva detta bra, själv har jag bara rudimentära kunskaper i trädhäckar.

Oxel är en vanlig häcksort om man ska förhindra vind, men avenbok som behåller löven merparten av vintern borde vara lika bra.

Jag har flyttat bok och kan meddela att det är svårt. Plantorna måste vara små, så de mindre är nog att föredra av de du beskriver. Säkrast att lyckas är om du nu gräver runt plantorna i så stora kokor som du sedan kan flytta, och låter det stå så över vintern. I vår eller sensommar tar du upp dem.

Du har rätt med toppbeskärningen. Jag skulle satsa på de mindre plantorna, som klarar ett minskat rotsystem utan beskärning.

Men försök att få Ronny att svara på detta också!


Cilla
Ronny
(Tack Cilla, det var snällt sagt rolleyes.gif , bäst jag gör ett försök då)

Jag skulle inte dra mig för att också ta det du kallar spöplantor och även dom små. Väl hemma med dom så planterar du en lång, en kort osv ganska tätt. (beroende på tillgång å hur bråttom du har att få en tät häck förstås)

Cilla ger ett bra tips när hon säger att du en tid innan själva upptaget ska sticka ned spaden runt plantan så djupt du kan å med så mycket jord du tror dig orka med. Detta gör att plantan nyproducerar smårötter på dom kvarvarande rotbitarna. Å dom smårötterna är viktiga i sammanhanget.

Nån toppbeskärning av bok eller avenbok innan nådd önskad höjd är inte att rekomendera. Däremot bör du renskära det uppgrävda rotsystemet innan du planterar. Att gräva ner såriga ytor på rotsystemet är att be om problem. Beskärning av sidorna bör påbörjas så snart plantorna börjat etablera sig.

Sen måste jag säga att jag är lite avis på dig som kan hämta bokplantor sådär. Visserligen finns lite bokskog häruppe också men dom står på Kungens mark så........
helull
Tack så jättemycket Ronny och Cilla!

Alltså, vad jag är imponerad ohmy.gif *tappar hakan* av all kunskap och att ni är så snälla och delar med er av den!

Tack, tack, tack, tack!

Ska genast ikväll gå och fråga markägaren om lov. Ronny, det är inte så att du kan gå "till Kungs" med din önskan om bokplantor? wink.gif
KURT
Avenbok är ju vanlig som häckväxt (och det kan bli mycket fina häckar). Grenar sig verkligen bok tillräckligt mycket så att man får en någorlunda tät häck av dem?
helull
Uj, ja. Här i Skåne finns det massor med vackra bokhäckar (och avenbokshäckar också, det medges). I villkvarter från förra sekelskiftet ser man ofta häckar som är 2 m höga och 1-1.5 m tjocka. Granna e di. Och stoppar mot vinden förstås.
smile.gif
Cilla
Ja, bokhäckar är fina liksom avenbokshäckar! Det är bara det att jag har lite svårt för att klippa träd till häckform. Något bär emot. Hade jag en trädhäck skulle grannarna bli galna. Jag skulle säkert släppa upp dem.

Men bokplantor håller jag också på med. Jag fick för ett år sedan några pyttesmå plantor av en vän som vet att jag gillar bok. Stoppade alla tio fingersmå i en kruka och har låtit dem stå så. Alla har stretat och överlevt, och de växer rätt fort. Även i kruka som blev ganska torr i somras har de växt ca 20 cm. I vår ska de ut i backen!

Cilla
Ronny
Du Kurt, om träd som häckväxt.
Om man bara beskär trädplantorna regelmässigt så får man en välförgrenad o tät häck. Oftast också mycket stadigare än dom buskartade häckväxterna.
Se dig omkring i ett villaområde från förra seklets 20 - 30 första år så finner du säkert flera exempel. Bok, lönn, lind mm, ja tom björk användes för häckar.
Ronny
helull, "att gå till Kungs"

Jag har ju träffat honom några gånger tidigare så det är inte helt omöjligt att min begäran skulle bifallas.
Fast då skulle jag nog hellre be om ett par, tre av dom träd han har "färdiga för skörd" på Visingsö smile.gif
Inger R
Det fina med en avenbokshäck är att man kan hålla dom smala så dom tar nästan ingen plats på bredden. Bra för oss som har små tomter. Så snart jag bara har lite tid så skall jag lägga in bilder från vår trädgård på min hemsida, där skall bla finnas en del bilder där häcken är med. Häcken är ca åtta år gammal och mer än två meter hög.
fruberglund
Vi har en berså som är någon sorts bok. Väldigt vacker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon