Full version: Tvestjärtar
Susanna
Hej!

Är det inte extremt många tvestjärtar i år? Här har vi en total invasion...vad ska jag göra? Eller rättare sagt, ska jag göra något alls?

På dagarna störs vi inte så mycket av dem, men på kvällarna förändras det hela. Hela fasaden på huset är fullt av dem. Det sitter hundratals, om inte tusentals på våra väggar ute. Cirka 20 stycken per kvadratmeter. Och inne är de också. Slog ihjäl 50 stycken i köket i går på några minuter. Jag vet att de är nyttiga men det är vidrigt när de blir så många. Drömmer till och med mardrömmar om dem.

Försvinner de av sig själv eller borde jag agera på något vis?
Inga från Närke
Detta hittade jag på nätet:

Tvestjärtar
Tvestjärtar är mest till besvär under hösten. De och många andra insekter trivs och förökar sig i växtlighet nära huset. De är ljusskygga och söker sig i gryningen till springor i fönsterkarmar och dörrar, mellan kronbladen i blommor eller andra gömställen. I besvärliga fall bör du undvika att ha för mycket växtlighet kring huset.

Du kan göra fällor av hoprullad fuktad wellpapp som du sticker ner i buskage nära huset. Gör detta på kvällen. Dagen efter kan en enda rulle innehålla hundratals tvestjärtar. Djuren dödas med hett vatten eller genom att du bränner upp de insamlade rullarna.

I brist på wellpapp kan du använda en hoprullad fuktad tidning eller en gammal disktrasa. Man kan även fylla blomkrukor med träull eller liknande och ställa dem upp och ner. Tvestjärtarna kryper gärna in i fällorna som kan vittjas varje morgon.

Hoppas det kan hjälpa dig. Lycka till.
Miss_Berggren
Tvestjärtarna äter upp mina klockrankor! ranting.gif De är precis förstörda varenda planta -cry-.gif I morgon blir första gången jag tar till gift i min trädgård, men det här går bara inte. De äter även på mina klätterliljor, fjärilskrassen och mina Ipomeaplantor! ranting.gif
Kakaduan
Våra två klematis som klättrat ända upp till verandataket är nästan helt uppätna! Såg inga löss, men sprutade ändå. Sedan hittade jag miljarder tvestjärtar under en av blomlådorna på verandaräcket och DÅ förstod jag vilka bovarna var. Nu klämmer jag ihjäl dem så fort jag ser dem.

Vi har konstaterat att det är rena invasionen och att man hittar dem på ställen man inte alls brukar hitta dem. Det verkar vara deras år i år. Fy bubblan!

Kakaduan
Eva i Västerås
Men - tvestjärtar äter ju massor av bladlöss.
En del säger att dom äter mer bladlöss än nyckelpigorna...
Nog tycker jag dom är äckliga, men alla bladlössens fiender är mina vänner!

Det är kanske så att dom ätit upp extra mycket bladlöss och därför är så många. Jag tror det finns värre marodörer på växterna.

kattisss
Har oxå invasion av tvestjärtar, dom är banne mej överallt, igår när jag starta gräsklipparen så vällde de ut från motorrummet,, så vidriga, men de intressanta idag va att jag har sett två st helvita!?!?!?!? trodde den första först va rena fantasier,, men sen såg jag en till på en annan del av tomten. Någon som sett något liknande?
zaaritha
Jag är lite "rädd" för tvestjärtar--tyvärr!
Vi har dem överallt, inomhus--glerrk!
För två dygn se´n; nöp en mej i armen--i sängen!
Helsicke--va´ont det gjorde o vilken svullnad det blev!
Se´n har det värkt o kliat!
Nå´n mer som råkat få ett tvestjärtnyp?
Lilla Selma
Hos mej har tvestjärtarna flyttat in i rynkorna på auberginens blad i växthuset! Det blir fula små hål efter dem också - de lömska lurkarna! ranting.gif

Hälsar Selma irriterat
snuffe
CITAT (zaaritha @ 15-07-2007, 00:07) *
Vi har dem överallt, inomhus--glerrk!
För två dygn se´n; nöp en mej i armen--i sängen!
Helsicke--va´ont det gjorde o vilken svullnad det blev!
Se´n har det värkt o kliat!

Detta vågar jag inte berätta för min sambo
vi har dem också inne . min sambos sovrum är i källaren vid gillestugan och han har de senaste veckorna träffat dem i sängen .... Han är livrädd för att få en i örat, som någon beskrev nyligen.
I morse drällde tre stycken ut ur badrumsskåpet.
Är detta ett straff för dålig städning ??
Tacksam för tips om hur man blir av med dem. Annars är jag inte mycket för gift, men nu kan jag nästa tänka mig att använda det om det finns.....

jackonova
Jag puffar gärna den här tråden.
Vi har tvestjärtar överallt i trädgården och på altanen och en del inne.
Vi hittar dom i hundratal på våta mörka ställen som i botten på blomkrukorna osv.
Men det märkliga med det här helt bisarra djuret verkar vara att det finns så lite info om dom.
Hur kan dom hamna på så konstiga ställen då? Imorse när jag öppnade locket till vällingburken (en plåtburk med tätt sittande lock) så ramlade det ut en tvestjärt därifrån. Jag har till och med hittat dom i Klorburken (det är ju giftigt!?). Och knappt ingen har sett en tvestjärt flyga. Mycket skumt.

Jag är så trött på dom! Jag vill gärna ha mer info och tips om hur man kan bli av med tvestjärtar! help.gif
Thuss
Gör en blandning av vatten, grönsåpa och T-sprit. Det kan man spraya med sprayflaska direkt på blommorna dom sitter på eller direkt på dom. Dom dör på en gång om dom får det på sig. (Blomman klarar sig dock!)

Recept:

Koka upp 5 dl. vatten och häll i en 5-literskanna.
Häll i 2dl. grönsåpa.
Vänta tills det svalnat lite och häll sen i 2,5 dl. T-sprit.
Fyll sen upp hela kannan med kallt vatten.

Fyll i sprayflaska och spruta på!

Lycka till!

(Jag tyckte om tvestjärtar förut eftersom jag hört att dom äter bladlöss, men när dom började äta på mina blommor ändrade jag mig..)
mizingen
Hej! "Mina" tvestjärtar huserar i drivbänken. Jag brukar gå ut varje dag och klämma ihjäl dem. Idag såg jag också en vit. Blev lika överraskad ohmy.gif Vad kan det bero på? Är de albino? /Mia
jackonova
CITAT (Thuss @ 24-07-2007, 22:38) *
Gör en blandning av vatten, grönsåpa och T-sprit. Det kan man spraya med sprayflaska direkt på blommorna dom sitter på eller direkt på dom. Dom dör på en gång om dom får det på sig. (Blomman klarar sig dock!)

Recept:

Koka upp 5 dl. vatten och häll i en 5-literskanna.
Häll i 2dl. grönsåpa.
Vänta tills det svalnat lite och häll sen i 2,5 dl. T-sprit.
Fyll sen upp hela kannan med kallt vatten.

Fyll i sprayflaska och spruta på!

Lycka till!

(Jag tyckte om tvestjärtar förut eftersom jag hört att dom äter bladlöss, men när dom började äta på mina blommor ändrade jag mig..)

Tack för tipset! Men varför ska vattnet kokas upp om man ändå blandar ut det med kallt vatten? Öhh?
Jag ska testa det! tongue.gif
tiagirl
CITAT (mizingen @ 25-07-2007, 14:18) *
Hej! "Mina" tvestjärtar huserar i drivbänken. Jag brukar gå ut varje dag och klämma ihjäl dem. Idag såg jag också en vit. Blev lika överraskad ohmy.gif Vad kan det bero på? Är de albino? /Mia

Dom ömsar...så fort "skalet" blivit stabilt så blir dom bruna och vidriga och ännu större....
tiagirl
Här är en till med panik snart... För det första så är tvestjärten det mest vidrigaste djur jag vet...har total fobi och vill helst göra som min femåring; spärra upp ögonen, slå ut med armarna, ge ifrån mig ett ramaskri och sen springa... Men jag är ju vuxen... :/

Dom har snart ätit upp allt här. Häromdage köpte jag en jätteläcker krysantemum(stavas nåt sånt!)med en stooor vit blomma högst upp. På kvällen såg den konstigt randig ut?? Den var precis full med tvestjärtar, blev jätteilsk och ruskade på växten så dom skulle trilla av. Det gjorde dom och nästan hela blomman!!!!!
Nu är det bara några spretiga rester kvar av den!!!

Det är så illa så jag helt tappat sugen för att odla något, det blir ju bara förstört ändån. Alla dynor ute, kläder på tork mm, allt invaderas.

Ska ta och prova den där lösningen och ska genast ut i garaget och kolla om vi har t-sprit. crazy.gif
fruberglund
Jag har hellre bladlöss än tvestjärtar!

Trådstartarens situation är en mardröm för mig. Hatar tvestjärtar, det har jag gjort sen jag var liten och en tvestjärt bet mig i stortån.

Tvestjärtar är det enda djur jag kan ha ihjäl utan att få dåligt samvete. Så fort jag ser en så dödar jag den och gärna så ondsint som möjligt devil.gif

Nån invasion har vi inte här, förra året var det värre när det regnade så mycket. De gillar fuktigt och mörkt.
Majamelon
Jamen huvva! Varje kväll kastar jag ut 5-10 st och jag vill inte tänka på hur många som är kvar inne... Ute på våra vita stenväggar sitter massor av dom *blääährg*. Vi har invasion varje jäkla år! Jag har hört att kanel ska funka bra men det vettefasen...här traskar dom glatt in ändå. Postlådan är poppis. Man får skaka posten varje dag och bara dagstidningen kan det bo 10-15 st i...Men lägger man ner en halv lök där så försvinner dom snabbt...Men man kan ju inte gärna "löka" ner hela huset...nog för att jag har pepprat alla ingångar med kanel (hoppas det hindrar några iallafall)... Det går inte att ringa skadedjursbekämpare heller...och man kan inte sitta ute efter kl 22 för då kryper det överallt och nyps gör dom oxå!

Så det jag vet att dom ska avsky hittills är alltså lök och kanel!

Hoppas någon kommer på en bra lösning så dom försvinner! Jag har hellre bladlöss än tvestjärtar! Dom började invardera för ca 2 veckor sedan och är kvar ända tills första snön kommer här =( Och dom är ju så stora på slutet!
Ywonne
Tack så mycket för receptet !
Här ska sprutas...jag gillar egentligen inte att bespruta, men jag har fått nog av tvestjärtar nu.

En nöp mig för någon vecka sedan, när jag satt i soffan, ... för den blev det "ett nyp och sedan dö" *LOL*

Jag plockade in min hunds leksaker, som han spridit ut i trädgården, som dessutom hade fått ligga över natten, bl.annat ett sönderbitet gosedjur (Leo) jag lade ner grejorna i leklådan i hallen, när kvällen kom började det krypa på hallgolvet, och jag gick ut och tittade...invasion..... av, ja just det tvestjärtar...både leklådan och alla stjärtar åkte ut med buller och bång...nu får lådan stå ute tills frosten kommer, eller också slänger vi alla sakerna, kruxet är att favoritleksakerna är just gosedjuren...Hm...
ordbehandlare
Har tyvärr inget svar men en ny fråga som säkerligen är återkommande.

Vad kan jag göra åt de tvestjärtar som finns inomhus, förutom attt fysiskt ta bort de jag ser. Jag har en dotter som är livrädd och nu har jag idag plockat bort 8-8 st i hennes rum innan sovdags...

tacksam för svar....

Rihane
CITAT (fruberglund @ 28-07-2008, 11:29) *
Jag har hellre bladlöss än tvestjärtar!

Trådstartarens situation är en mardröm för mig. Hatar tvestjärtar, det har jag gjort sen jag var liten och en tvestjärt bet mig i stortån.

Tvestjärtar är det enda djur jag kan ha ihjäl utan att få dåligt samvete. Så fort jag ser en så dödar jag den och gärna så ondsint som möjligt devil.gif

Nån invasion har vi inte här, förra året var det värre när det regnade så mycket. De gillar fuktigt och mörkt.

Upptäckte en som sprang längs med benet, innanför långbyxorna när jag gick på gymnasiet. När den bet mig första gången tog jag desperat sikte på toaletten, den hann bita mig flera ggr innan jag räddat mig in.

Betten gör jätteont crying.gif
Majamelon
Jag har delat sovsäck med ett par stycken =/ flög rakt upp när första nöp mej och innan jag kom ur säcken var det fullt nypkalas därinne...
Ywonne
Man kan också strö ut kryddnejlikor runt växterna, det ska de inte tycka om sägs det...

~ Ywonne ~
Sixsten
Läste om ett preparat som skulle vara effektivt mot tvestjärtar, dödligheten var 100%. Medlet hette Gesarol. Var kan man köpa det?
Pia L
Finns det verkligen att köpa nu? Det innehöll / innehåller ju DDT!!
Sixsten
Det var i och för sig en gammal trädgårdsbok jag läste det i. Så du menar att det inte finns att köpa överhuvudtaget? Kanske går det att få tag i utomlands??

/Sigge
Red Top
Jag hoppas du skämtar Sixsten!!!! nono.gif
I England betraktas tvestjärtar som nyttodjur, eftersom de äter bla annat bladlöss. Man bygger till och med bon åt dem uppe i träd i trädgårdarna.
Tvestjärtar ger sig framförallt på vissa blommor, dalior, klematis och även paradisbuske, som de älskar. Lägg ut wellpapp eller ihoprullade tidningar på de platser du vet att du har tvestjärtar. På dagen kryper de in där och vilar eftersom de är nattaktiva. plocka sedan bort wellpappen eller tidningarna på dagen och släng dem.

Titta in på den här adressen:
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3783
Sixsten
Nej jag skämtar inte, vill bara ha bort krypen från min altan där de kryllar i 100-tal... Hade faktiskt inte tänkt spruta Gesarol (eller vad man nu gör) i träden. Efter vad jag läste verkade det vara ett pulver som man la ut runt huset (i mitt fall altanen)
tempus
nu har vi fått en invasion i vårat hem, och jag kan knappt sova för att jag är så äcklad av dom. jag har totalfobi för tvestjärtar, och har sökt överallt på internet om hur man blir av med dom, men har ej funnit något vettigt svar.
är det någon som vet hur man blir av med dom som är inomhus?!?!?

har också hört att det bara kommer bli värre på hösten!!

Rihane
CITAT (Sixsten @ 12-08-2008, 11:36) *
Nej jag skämtar inte, vill bara ha bort krypen från min altan där de kryllar i 100-tal... Hade faktiskt inte tänkt spruta Gesarol (eller vad man nu gör) i träden. Efter vad jag läste verkade det vara ett pulver som man la ut runt huset (i mitt fall altanen)

duh.gif På vilket sätt är DDT bättre än tvestjärtar?
Måste googla lite. Det var ju ett bra tag sedan vi fick bort det från Sverige jag var ganska ung då men minns att det knappast är något man vill sprida ut runt där man bor.

Så här lite resultat från googlingen. En liten länk från Wikipedia , miljöportalen , naturskyddsföreningen

Ändring:
Jisses, rtfm.gif såg när jag googlade att det var någon som faktiskt provat DDT mot tvestjärtar. sick.gif nono.gif help.gif

En till ändring.
Fast det var 1945 såg jag nu.
Gunilla T
Bra skrivet Rihane.. tummenupp.gif

Hav tålamod Sixsten...i vinter är problemet borta...men pudrar du marken med DDT så kvarstår problemet i oändlighet.

Giftet är väl knappast predestinerat till att ta kål på tvestjärtar - det dödar urskillningslöst.

Och jag skulle nog tacka nej till en kopp kaffe hos dig thumbdown.gif
Aqvakul
Har aldrig haft särskilt ont av tveskärtar. Det brukar krylla av dem några veckor i augusti och sen är de borta igen.
Bassam
det finns medele som heter myrorstopp, det funger bra mot myror och tvestjärtar.
H: Bassam
Red Top
Mycket bra rutet Rihane!!!!
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att lägga ut tidningar eller wellpapp på kvällarna, för att sedan göra sig av med dem på dagen. fortsätter man bara ett tag, så är problemet i stort sett borta.
Och till Dig Sixsten: Jag menade givetvis inte att Du skulle spruta i träden. Ville bara påpeka att Sverige är rätt ensamt om att betrakta de små krypen som skadedjur.
Red Top
Järfälla
Jag har en liten rolig tecknad bok som heer "Sniglar, småkryp och andra inkräktare" som har massor av bra tips, utan gifter.

Angående tvestjärtar så står att de är svaga för sötsaker. Man ska smeta honung eller jordnötssmör på en knippe tunna blompinnar och sätta i kruka. Tvestjärtarna kan inte motstå kalaset, på kvällen tar man hand om pinnarna och slänger/bränner.

Det står också att de sover på dagen, blir mer aktiva mot kvällen och främst aktiva på natten. Dvs de är mörkervarelser. Så man kan skaka blommorna ordentligt mitt på dan så de trillar ur sina nattläger, och sen trampa ihjäl dem, för de är ganska nyvakna.

Tredje tipset är att göra en ölbar. Gräv ner ölburkar med en skvätt i botten. Alla tvestjärtar kommer att lockas till en efter-jobbet-öl... Dagen efter är det bara att slänga de drunknade odjuren.

Det där med wellpapp har jag provat, men av någon anledning har det blivit väldigt skral fångst - fastän det borde vara perfekt.

Kanel och kryddnejlika ska användas mot myror, enligt boken.

Och katter blir man bäst av med genom att hämta lejonspillning från zoo... (eller överrasknings-vattenspruta dem, utan att katterna ser dig)
äppelblom
CITAT (Järfälla @ 16-08-2008, 11:15) *
Jag har en liten rolig tecknad bok som heer "Sniglar, småkryp och andra inkräktare" som har massor av bra tips, utan gifter.

Angående tvestjärtar så står att de är svaga för sötsaker. Man ska smeta honung eller jordnötssmör på en knippe tunna blompinnar och sätta i kruka. Tvestjärtarna kan inte motstå kalaset, på kvällen tar man hand om pinnarna och slänger/bränner.

Det står också att de sover på dagen, blir mer aktiva mot kvällen och främst aktiva på natten. Dvs de är mörkervarelser. Så man kan skaka blommorna ordentligt mitt på dan så de trillar ur sina nattläger, och sen trampa ihjäl dem, för de är ganska nyvakna.

Tredje tipset är att göra en ölbar. Gräv ner ölburkar med en skvätt i botten. Alla tvestjärtar kommer att lockas till en efter-jobbet-öl... Dagen efter är det bara att slänga de drunknade odjuren.

Det där med wellpapp har jag provat, men av någon anledning har det blivit väldigt skral fångst - fastän det borde vara perfekt.

Kanel och kryddnejlika ska användas mot myror, enligt boken.

Och katter blir man bäst av med genom att hämta lejonspillning från zoo... (eller överrasknings-vattenspruta dem, utan att katterna ser dig)

Puttar upp tråden för nu har invasionen börjat och jag hoppas på fler ideer om hur man blir av med dem.
Susanna
CITAT (Red Top @ 14-08-2008, 15:07) *
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att lägga ut tidningar eller wellpapp på kvällarna, för att sedan göra sig av med dem på dagen. fortsätter man bara ett tag, så är problemet i stort sett borta.
Och till Dig Sixsten: Jag menade givetvis inte att Du skulle spruta i träden. Ville bara påpeka att Sverige är rätt ensamt om att betrakta de små krypen som skadedjur.
Red Top

Hittar man över 100 stycken inomhus varje kväll så hjälper inte all jävla wellpapp i världen. Jag tolererar tvestjärtar utomhus men när de kommer in i stor mängd är de faktiskt ett problem som många av er inte tycks förstå.
Snöflinga

Har inte sett till några än. Men bits eller nyps de verkligen så det gör ont fear.gif De är ju så små unsure.gif
pejori
Jag bhar under några år testat att pudra mina utomhusväxter med MYRR....
Kanon mot tvestjärtar!!!!! tummenupp.gif
häll lite i brevlådan också, så slipper ni dom där med. giggle.gif
Snöflinga

Så sant så sant Pejori tongue.gif MYRR är suveränt mot mycket: förutom myror, mot klematisbladstekeln, liljebaggar och nu mot tvestjärtar ... tack för tipset flirting.gif
pejori
CITAT (Snöflinga @ 20-06-2009, 22:31) *
Så sant så sant Pejori tongue.gif MYRR är suveränt mot mycket: förutom myror, mot klematisbladstekeln, liljebaggar och nu mot tvestjärtar ... tack för tipset flirting.gif

Mot liljebaggar är den oslagbar. tummenupp.gif
Det var där jag började, och såg att tvestjärtarna slutade äta på mina änglatrumpeter, som stog brevid... tummenupp.gif
Numera pudrar jag först och frågar sedan. Har inte haft en "rävsax" (tvestjärt) inne på fyra år nu... giggle.gif
äppelblom
CITAT (pejori @ 20-06-2009, 23:07) *
Det var där jag började, och såg att tvestjärtarna slutade äta på mina änglatrumpeter, som stog brevid... tummenupp.gif
Numera pudrar jag först och frågar sedan. Har inte haft en "rävsax" (tvestjärt) inne på fyra år nu... giggle.gif

På måndag ska jag inhandla myrr..........
pejori
CITAT (äppelblom @ 20-06-2009, 23:10) *
På måndag ska jag inhandla myrr..........

Jag lovar...du kommer att bli mera än nöjd... tummenupp.gif
edit: Stavar som en kratta
fruberglund
CITAT (pejori @ 20-06-2009, 23:07) *

Tvestjärtar har jag bara sett en i år *puh* men liljebaggar såg jag att jag hade igår. Då ska jag genast pudra lite! Ska man göra det på marken eller på liljorna undrar jag bara?
pejori
CITAT (fruberglund @ 22-06-2009, 09:45) *
Tvestjärtar har jag bara sett en i år *puh* men liljebaggar såg jag att jag hade igår. Då ska jag genast pudra lite! Ska man göra det på marken eller på liljorna undrar jag bara?

det räcker på liljorna. Dom flyr snabbt därifrån. tummenupp.gif
Ywonne
Det kommer nog att bli mycket tvestjärtar i år också...när jag oljade stockarna som avgränsar garageuppfarten och gräset...kom det fram hur många bäbisar som helst...vet inte om de klarade oljan, eller om den gjorde att de bara flyttade g.gif
CillaM
Inomhus kan jag förstå att man inte vill ha tvestjärtar, och de får snällt finna sig i att bli utflyttade. Men på växter har jag aldrig upplevt att de gör skada. Snarare tvärtom, de äter mängder med bladlöss och jag är bara tusenfalt tacksam när jag ser hur tvestjärtarna äter sig genom bladlushoparna.
Lottarotti
Näääe,
äter de Dahlior också?
Gav just bort min fina stora Clematis som jag haft i flera år på balkongen, eftersom tvestjärtarna hängde som klasar i den, åt upp alla blommorna och ramlade ner i huvudet på en när man vistades där på natten. BLÄ!

Har planterat flera fina Dahlior i lådorna...
Gillar de petunior? Luktärtor?

Bor inte längst ner i huset, men de klättrar uppenbarligen upp ändå. Har också hittat dem (alla fönster o dörrar stängda) både i sängen och ovanpå toalettlocket. De MÅSTE ju flyga rätt ofta?
tempus
Nu är det dags igen... crying.gif

Dessa vidriga tvestjärtar är tillbaka, och de är överallt i mitt rum. Under alla kläder, papperskorgen, men värst av allt SÄNGEN... Jag hittade 4 st i min säng när jag vaknade och jag har fobi för dessa äckliga små saker.

Vad kan jag göra för att åtminstone få sova i ro?
helb
Det här hittade jag på nätet. Dom kan alltså flyga, dom vidriga små kräken:

"Tvestjärten är i det när närmaste allätare. Den äter både döda och levande växtdelar. Den äter kadaver och anfaller mindre insekter och spindeldjur. Den kan göra skada på växter i trädgårdar där den också gör nytta genom att äta andra smådjur.

Vår vanligaste art av tvestjärt flyger inte gärna. Vingarna är tunna och stora. När den väl landat, krävs det en veritabel akrobatik att med hjälp av ”gaffeln” veckla ihop flygvingarna så att de kan stoppas in under täckvingarna som är små och förkrympta."
malcolm
På den tiden jag var gift och sammanboende hade familjen en stuga på Öland, en vår/försommar satt det "miljoner" tvestjärtar i taket när vi kom dit efter vinteruppehållet. Blandade Myrr med vatten och strök på vilket de inte gillade och man kunde suga upp dem med dammsugaren från golvet efteråt. Eftersom taket var målat med blank lackfärg gick det lätt att tvätta bort myrrblandningen sedan men de kom aldrig tillbaka någon mer gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon