Full version: Sibirisk Ärtbuske
Ylva A
Hej

Vi har på vår tomt en stor och buskig sibirisk ärtbuske.
Nu undrar jag kan man ta frön från skidorna eller sticklingar för att föröka den? I så fall ska fröna torka först? Ska sticklingarna rotas i jord eller vatten?
Jag har ingen brådska med detta men tycker att det skulle var kul (och billigare än att köpa färdiga plant) att själv driva upp plantor som vi sedan tänker använda som häck mot gatan.
mari_tres
Vår granne har en häck sibirisk ärt mot vår tomt och den fröar av sig av sig själv. Prova att sätta frön i höst som får stå ute i vinter, då borde det bli något. Sticklingar vet jag inte om det går, men det kostar ju just ingenting att prova. Kolla också om det kommer några rotskott!
Ylva A
Tack för svaret
Ok, jag ska testa
Busken har tappat många skidor, de ligger ju ovan jord nu, jag testar att endast flytta dem, till ett ställe där de kan få gro över vintern
Jag kan ju även testa med sticklingar, några i vatten och några i jord, så får jag se hur det blir
Något lär väl lyckas smile.gif
thomaswahlqvist
Testa inte i vatten, för mig gick det inte.
KURT
Säkrast är nog att göra en avläggare (se bild nedan). För några år sedan kom det in en mjöldaggsart som angriper sibirisk ärtbuske, den spreds fort i landet. Men i år har jag ännu inte sett något angrepp.

Ylva A
Tack för alla goda råd, då är det bara att testa biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon