Tjoppa
Jag ska köpa gödningsmedel till mina blommor ute på balkongen, men jag vill ha det så enkelt som möjligt, så jag vill ha ett "allround"-medel. Vad finns det för några?
De blommor jag har är petunia, lobelia, dahlior, tobak, änglatrumpet, stjärnöga, fuchsia, krasse, humle, violer, solrosor, flitiga lisa och en hängsälg. Har även en klätterros, men den är bortskämd och har fått en egen speciell rosgödsel.
Lady Hamilton
Blåkorn är bra smile.gif Men trumpeterna vill ha MYCKET näring.........
Cactus
Jag Googlade lite i ämnet igår och fann den här artikeln (pdf), skriven av Tom Ericsson som är universitetslektor på SLU Ultuna.

Han förespråkar att man ska ge 1 ml flytande komplett växtnäring (typ Blomstra) per liter vatten vid varje vattning till alla växter.

Helt ovetandes har jag själv kört med den här metoden i två år nu och jag kan definitivt inte klaga på resultatet, men det finns säkert andra här på forumet som är av en annan uppfattning.

Fördelen med den här metoden när det gäller krukodling är att det först och främst är enkelt att komma ihåg och lätt att dosera. Vidare får växterna en svag men konstant näringstillförsel, som förmodligen mest liknar tillståndet i naturen.
Ophelia
CITAT (Cactus @ 12-07-2006, 14:32)
Jag Googlade lite i ämnet igår och fann den här artikeln (pdf), skriven av Tom Ericsson som är universitetslektor på SLU Ulltuna.

Han förespråkar att man ska ge 1 ml flytande komplett växtnäring (typ Blomstra) per liter vatten vid varje vattning till alla växter.

Helt ovetandes har jag själv kört med den här metoden i två år nu och jag kan definitivt inte klaga på resultatet, men det finns säkert andra här på forumet som är av en annan uppfattning.

Fördelen med den här metoden när det gäller krukodling är att det först och främst är enkelt att komma ihåg och lätt att dosera. Vidare får växterna en svag men konstant näringstillförsel, som förmodligen mest liknar tillståndet i naturen.

Kör samma metod smile.gif

Har inga som ska övervintra och behöver inte tänka på avmognad bla bla bla. Här ska allting prunka tills hösten och därefter vandra hädan smile.gif
Whiskuchi
GP gjorde ett test, och Blåkorn vann. Så jag kör det till blommorna, och Bio Bact till det som ska ätas biggrin.gif
Cactus
CITAT (Whiskuchi @ 12-07-2006, 19:55)
GP gjorde ett test, och Blåkorn vann. Så jag kör det till blommorna, och Bio Bact till det som ska ätas  :D

Fast den testen ska man nog ta med en nypa salt, bl a så bedömdes ju vilken planta som var vackrast och det vet ju alla att skönhet ligger i betraktarens öga.

Den gödning som jag själv har använt kom också på sista plats i testen, men om man läser noga på etiketten så är rekommendationen att gödsla med dubbla mängden mot vad GP gjorde.

Nu föjer ju inte jag heller rekommendationen utan kör med "1 ml"-metoden och här fungerar den bra.
Cactus
Jag hittade precis den här testen av växtnäring på nätet, ursprungligen publicerad i "Vår bostad", mars 2006.
Åsa, mälardalen zon 2
Sen finns det ju den här testen med

Så man kan ju varva lite med guldvatten (urin) också det brukar sommarblommorna gilla och det har man alltid hemma. sleep.gif
silas
jag använder biobact till allt, tycker det funkar bra. dessutom kravmärkt. en skvätt i vattnet varje gång jag vattnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon