Full version: Beskära pygmeträd?
Kat
Jag har ett bigarråträd som är ett sådant där miniträd, som inte ska bli så högt, utan få grenar som är lite hängande. Allt för att kunna skörda på enklare sätt naturligtvis.
Men nu växer det här trädet otroligt fult och jag skulle vilja kapa en rejäl bit i toppen på det. Kan jag göra det, eller bör jag bara låta det här trädet växa precis som det själv vill?
Jag har ingen som helst erfarenhet av den här typen av avlade träd.
Åsa, mälardalen zon 2
Biggarråer/sötkörsbär brukar man klippa mycket litet och det gäller oavsett vilken grundstam de sitter på men växer de fel ex. med flera toppar eller har sjuka och döda grenar kan man ju ta bort en del. Vet inte hur den växer fel i toppen så att den ser ful ut körsbärsträd brukar se ut som körsbärsträd även om man inte klipper försök bara inte forma om det till att likna ett äppelträd som alltför många gör, det brukar inte bli lyckat i längden. Försök bevara körsbärsformen vid beskärningen som du kan göra nu under JAS så borde det gå bra.
Kat
Den har några få grenar nertill och sedan är det en evighet upp till toppen, som lutar åt ena hållet. Det ser rätt jävligt ut, måste jag säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon