Full version: Afrikas blå lilja
kristerh
Har 4 st Afrikanska blå liljor, förra året blommade bara en,
eftersom jag läst att de vill stå trångt för att blomma, planterade jag inte om dem iår, inte en tillstymmelse till blomma ännu wink.gif fast de står trångt,

hur är det med näringen? ni som lyckas: hur mycket och vilken slags näring ger ni?

Jag misstänker att det har med ljus o värme att göra om de blommar eller ej wink.gif mina står i sol halva dagen, kanske ska flytta dem till ett ljusare ställe.
krister
Gloriana
Jag fick en (som såg ut som en purjolök då) för 6 år sen. Den blommade första gången efter 3 år och då stod den på min inglasade balkong (som var frostfri). Sen planterade jag om den, korkat nog, vilket gjorde att den blommade först i år men då desto pampigare. Har fem höga blomställningar med en enorm blomboll i toppen på varje.

Jag har övervintrat den frostfritt och halvmörkt. Vattnat något genom hela vintern så att den inte vissnat ner annat än med några blad här och där. Tog fram den så fort jag kunde ha den på den inglasade altanen (sol i stort sett hela dagen, taket är av genomskinlig plats så ljust blir det) utan att den frös och har sen vattnat halvflitigt och gett så där lite lagom med näring. Jag tror att den sätter knopp i och med sänkningen av temperatur. Däremot verkar inte total torka på vintern gynna den även om den inte dör av det. Den verkar också uthärda halvmörkret i garaget utan att gulna så mycket.

Slutsats av detta virriga inlägg blir väl, övervintra typ som ovan, plantera om i nödfall (när de inte får plats alls i krukan) och var då beredd på utebliven blomning, vattna med vilken näring som helst, vattna inte som tomatplantor utan mer åt pelargonhållet till.

Funkar detta? Hoppas det för jag vill ha ännu fler blommor nästa år!
Alexander-VG-zon3
jag vattnar min varje da. den står i öst läge och jag ger den kogödsel å har den trångt det funkar för mig . men min har inte heller blommat å kommer inte för jag planterade om den för nån vecka sen för det var tvunget
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon