jennyp
Jaghar haft denna zonale i tre veckor ungefär, den har fått samma vatten med samma gödning hela tiden, har stått på samma ställe (har inte ens vridit på krukan) och det har varit lika varmt och soligt varje dag... ändå så har den ändrat färg varje gång knopparna slår ut. Den är nu inne på tredje blomningen och tredje utseendet på blomman.

Första bilden är kass, men ni förstår säkert hur den såg ut - enfärgad och orangeaktigt laxrosa.

Anki V
Man skulle nästan kunna tro att min lilla mamma har varit framme:rolleyes:

Hon brukar nypa skott av div. pellisar och sätta ner i samma kruka. Det kan blomma både rosa, rött och orange i hennes krukor samtidigt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hon tycker det är jättefiiint wub.gif

/Anki
jennyp
CITAT (Anki V @ 18-07-2006, 20:46)
Man skulle nästan kunna tro att min lilla mamma har varit framme:rolleyes:

Hon brukar nypa skott av div. pellisar och sätta ner i samma kruka. Det kan blomma både rosa, rött och orange i hennes krukor samtidigt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hon tycker det är jättefiiint wub.gif

/Anki

hehe ja om det hade varit så väl, men det är samma planta och det är samma färg på alla blommor - fastän de varierar mellan blomningarna smile.gif

den sätter iaf nya knoppar så snart jag har plockat bort överblommade blommor, väldigt tacksam är den ju smile.gif
Samsara
Det kan vara så här att det är en odlare som tror sig har fått fram en ny fin pelargon men odlaren har inte haft den så länge så att personen eller företaget har sett att dom andra sorterna bryter fram. Sånt är vanliga speciellt hos dom som inte vet att man ska ha plantan och ta sticklingar i tre år innan man kan sälja den som en ny sort.
Det är min gissning.
jennyp
CITAT (Samsara @ 19-07-2006, 13:06)
Det kan vara så här att det är en odlare som tror sig har fått fram en ny fin pelargon men odlaren har inte haft den så länge så att personen eller företaget har sett att dom andra sorterna bryter fram. Sånt är vanliga speciellt hos dom som inte vet att man ska ha plantan och ta sticklingar i tre år innan man kan sälja den som en ny sort.
Det är min gissning.

ah, så kan det mycket väl vara!

jag ska klippa ner den och ta vara på sticklingarna över vintern i alla fall... denna kommer jag att vara rädd om smile.gif
malin72
får jag bara ställa en liten fråga i din tråd wub.gif hur gör man med dom om man vill ha dom nästa sommar... jag vill få min gula pelargon att klara sig för jag tycker inte att den är så "vanlig" ...... men jag hade sticklingar från min höga klätter pelargon förra vintern som jag bara satte i jord som dom sa..men dom dog
så hur gör man??????
jennyp
CITAT (malin72 @ 19-07-2006, 14:01)
får jag bara ställa en liten fråga i din tråd wub.gif hur gör man med dom om man vill ha dom nästa sommar... jag vill få min gula pelargon att klara sig för jag tycker inte att den är så "vanlig" ...... men jag hade sticklingar från min höga klätter pelargon förra vintern som jag bara satte i jord som dom sa..men dom dog
så hur gör man??????

jag har inte haft pellisar innan så jag vet inte riktigt, men jag tänkte klippa ner dem lite, ta vara på sticklingarna och sen bära ner allt i den svala och mörka källaren över vintern. Sen tar jag upp den tidig vår igen. Det brukar funka med änglatrumpeter och annat så det borde funka med pellisarna med.
Samsara
CITAT (malin72 @ 19-07-2006, 14:01)
får jag bara ställa en liten fråga i din tråd wub.gif hur gör man med dom om man vill ha dom nästa sommar... jag vill få min gula pelargon att klara sig för jag tycker inte att den är så "vanlig" ...... men jag hade sticklingar från min höga klätter pelargon förra vintern som jag bara satte i jord som dom sa..men dom dog
så hur gör man??????

Jag har samlat på pelargoner sen 2001, jag sparar själva plantan. Den är inte så krävande att sköta som sticklingar, jag tar sticklingar i februari/mars då dom får hela sommaren att växa sig starka. På sommarna vattnar jag nästan varje dag så fort dom har blivit torra och med näring, näringen ger jag dom sista gången i oktober då jag låter dom stå i vatten i en halvtimme sen får dom rinna av sig i en halvtimme och efter den gången vattnar jag blomman en gång i veckan utan näring. Då brukar dom klara sig, jag har dom som vanligt i fönsterna. Sen börjar jag ge näring i mars/april och då börjar jag med att ställa pelargonerna i vatten med näring i en halvtimme och sen får dom rinna av i en halvtimme och så börjar jag vattna två gånger i veckan. Då brukar dom överleva en vinter.
malin72
tack för svar... en del vill att dom ska gå i vila i mörker och nu detta tongue.gif det låter mer jag att ha dom i fönstret annars lyckas jag nog inte... rolleyes.gif
Samsara
Jag testade min egna metod förr några år sen eftersom jag glömde bort pelargonerna i källaren. Det funkar för mig att ha dom i fönstrena, man glömmer inte bort dom rolleyes.gif
jennyp
CITAT (Samsara @ 20-07-2006, 18:05)
Jag testade min egna metod förr några år sen eftersom jag glömde bort pelargonerna i källaren. Det funkar för mig att ha dom i fönstrena, man glömmer inte bort dom rolleyes.gif

Men om man har fönstrena fulla med hoyor, bonsaikandidater och ett gäng orkideér så får man vackert ha dem i skrubben istället wink.gif
*Stintan*
Har alltid mina kvar i fönstren fast dom ser ju lite tråkiga ut en tid förståss innan det är dags att ta fram saxen nån gång i februari. sleep.gif rolleyes.gif
Samsara
CITAT (Stintan43 @ 22-07-2006, 15:53)
Har alltid mina kvar i fönstren fast dom ser ju lite tråkiga ut en tid förståss innan det är dags att ta fram saxen nån gång i februari. sleep.gif  :rolleyes:

Mm, PS skriver att man ska ställa dom där det är mörkt och svalt. Men alla kanske glömmer bort dom och sånt därför finns den metoden att ha vid fönstrena också. Inget av dom är fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon