intaiwrekk
Mitt problem ligger i att en bra självvattnade kruka på typ sju liter kostar minst hundra spänn och en hink på tio liter på jula kostar 12 kr. Eftersom jag tänkt att odla 12 tobaksplantor under konstljus så blir det ju en jäkla skillnad på 12 gånger minst hundra spänn och 12 gånger 12 kr.

Så jag överväger hur en egentillvärkad kruka på bästa sätt kan se ut.

Har gjort en prototyp på ett tipps jag fick genom att fylla botten på hinken med lekakulor, borra hål i hinken där lekan möter jorden och skilja lekan och jorden åt med en vattengenomträngande duk. På så sätt så rinner överfödigt vatten ut och rötterna får syre. ¨

Detta funkar nog aldeles utmärkt, problemet är dock att själva lekakulorna tar ju upp den mesta av platsen där det skulle kunna vara vatten. Så en ide jag har är att ta en plastbunke av nåt slag och lägga i lekaan och borra den som en ost där vatten kan samlas. En annan ide är att skippa leka kulor totalt och bara ha en stor borrad plastbunke i botten med vatten i och jord runt omkring.

Jag har inte hunnit kolla på min prototyp som jag bygt än och jag undrar om lekakulor leder upp allt vattnet genom kapilärkraften som om det vore jord.

Detta låter nog ganska rörigt, men det jag igentligen vill veta är om det är någon som gjort egna sjävattnande krukor lr som vet hur man gör som kan ge mig tipps.

tack på förhand
Alexander-VG-zon3
ska berätta två enkla typer kankse till å med som du menar
1. en vattentät kruka å sen fyll ett lager med leca sen nåt tyg i mellan eller nåt som skiljer jorden åt å sne ett elrör så du kan vattna med . samma sak som du menadde kankse
2. för mer vatten krävande växter . han ha en plastkruka eller vad som helst med hål man planterar som vanligt men man sätter en skål istället för fat å sne har skålen fyllld med vatten hela tiden eventuelt låt torka ut lite .
den med vatten fyld skål funkar för mig till bananer,solfjäderspalm,fredskalla å dom 3växterna växte på väldigt bra .
intaiwrekk
CITAT (flaxss @ 18-07-2006, 23:50)
1. en vattentät kruka å sen  fyll ett lager med leca sen nåt tyg i mellan eller nåt  som skiljer jorden åt å sne ett elrör så du kan vattna med . samma sak som du menadde kankse

jepp det var så jag menade och elrör verkar ju smart för att vattna. Då funkar det ju bevisligen att vattnet sugs upp genom lekan och upp i jorden.

I så fall så kan man ju ha en genomborrad plastbeholllare bland lekan som en extra vattenreservoar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (intaiwrekk @ 18-07-2006, 23:58)
CITAT (flaxss @ 18-07-2006, 23:50)

1. en vattentät kruka å sen  fyll ett lager med leca sen nåt tyg i mellan eller nåt  som skiljer jorden åt å sne ett elrör så du kan vattna med . samma sak som du menadde kankse

jepp det var så jag menade och elrör verkar ju smart för att vattna. Då funkar det ju bevisligen att vattnet sugs upp genom lekan och upp i jorden.

I så fall så kan man ju ha en genomborrad plastbeholllare bland lekan som en extra vattenreservoar.

ska du göra så så behöver du bara
en vattentät kruka eller nåt liknande
ett lager med leca plus nåt som skiljer åt gjorden å gör så vattnets sugs upp du lämnar flikar upp i jorden
ett elrör så du kna vattna ner till lecan
bild

och även så kankse en Flottör elelr hhur det stavas men en sån å sne sätta en pinne i dne så vet du vatten nivån
intaiwrekk
Den bilden du gjorde där var min orginaltanke. Tänke inte på någon flotör då. Har du gjort nån sån så du vet att den funkar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (intaiwrekk @ 19-07-2006, 00:42)
Den bilden du gjorde där var min orginaltanke. Tänke inte på någon flotör då. Har du gjort nån sån så du vet att den funkar?

nej jag kör inte med den sorten utan jg har en vatten skål istället .
me jag har sett på tv å i böcker att den ska funka
intaiwrekk
CITAT (flaxss @ 18-07-2006, 23:50)
2. för mer vatten krävande växter . han ha en plastkruka eller vad som helst med  hål man planterar som vanligt men man sätter en skål istället för fat å sne har skålen fyllld med vatten hela tiden eventuelt låt torka ut lite .
den med vatten fyld skål funkar för mig  till bananer,solfjäderspalm,fredskalla å dom 3växterna växte på väldigt bra .

oK jag har tänkt på denna modell me och du säger att den funkar bättre asså, dvs att du kan vara borta länge utan att dom torkar ut? Nu har jag storhandlat med tio hinkar, lekkakulor, rör och jord. Men kanske är den iden är bättre, då måste man ha hål i botten som vattnet sugs upp genom via kapilärkraften då lr. som en vanlig kruka med hål i fast du har typ en balja under med massa vatteen då lr. lr har jag missförstått dig? smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag vet inte .
men jag berättar en gång till
bild

och sne berättar jag vad man behöver för en
figur 1
1.vatten tät behållare
1.duk av nåt slag
1.elrör eller nåt liknade
1.flottör
1.påse med leca
du lägger ett lager med leca i botten sen över det lagert lägger du duk och flikar upp två ännar på varsin sida . sen klipper du hål för röret och planterar som vanligt . vattnet sugs upp av duken som gör att dte bler kapitlärkarft eller hur det stavas .

figur 2
1.vanlig kruka med hål
1.skål
du planterar som vanligt men krukan ska få plats i skålen å skålen ska ha högre kant än botten av krukan alltså högre kan å bredar skålbotten mer vatten .

hoppas det ska fuunka för dig själv så tycker jag figur 2 är lättre
intaiwrekk
tack för tipsen, nu har jag gjort figur 1 men med borrade små hål i sidorna för att se när det är fullt och för syresättning, kanske inte är bra, men jag får se, tack.
Alexander-VG-zon3
CITAT (intaiwrekk @ 21-07-2006, 17:49)
tack för tipsen, nu har jag gjort figur 1 men med borrade små hål i sidorna för att se när det är fullt och för syresättning, kanske inte är bra, men jag får se, tack.

oki nej det kvitar någ . om du har hål på sidan så du ser vatten nivån men tyget måste vara under hålet i där med kommer jord för hålet .
annars så får du göra så att du har med vatten å leca å sen så har du en tygflik i vattnet å sen en i jordne på så vis så kan kankse hålen funka .
men du måste ju ändå ha så pass mycket leca som håller det uppe så då ser du kankse om där rinner vatten ur hålet så är dte fyllt eller nåt
lissa
Blir inte rötterna för blöta om dom står i skålen fylld med vatten flera dagar??? Jag har öntligen investerat i en bevattningssystem som kopplas på automatiskt, plus många självvattnande krukor, men ändå har jag inte tillräckligt och funderar på skålvarianten till bla bananen och en Hortensia..men bara om det är OK för rötterna smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 22-07-2006, 02:40)
Blir inte rötterna för blöta om dom står i skålen fylld med vatten flera dagar??? Jag har öntligen investerat i en bevattningssystem som kopplas på automatiskt, plus många självvattnande krukor, men ändå har jag inte tillräckligt och funderar på skålvarianten till bla bananen och en Hortensia..men bara om det är OK för rötterna smile.gif

igentligen vet jag inte men rötterna står ju säkert i vatten men man kan ju låta dom torka upp imellan inann man fyller på .men bananer har det funkar på för mig o dom växte som bara den å blev stora hos mig men som sagt har jag bara haft dte hos växter som gillar vatten så jag vet inte wub.gif
lissa
Jag vill absolut inte att den ruttnar...som du ser har den verkligen stora blad...och man ser inte hur stor den verkligen àr...
Har stoppat in ya foton i 2006 albumet...ska be Ingemar om mer plats tror jag´
I bakgrunden syns en spalje till min Klematis som inte har mycket liv i sig tyvàrr
Alexander-VG-zon3
jag vet inte men min banan trivdes jätte bra i den .tyvärr växten den sig för stor för mitt fönter så jag blev trött på dne sne dog den men då hadde jga inte dne med så utan jag högg ner ddne å dne dog .
men mina bananer trivdes i sånn kruka .

men din serju ut att trivas så dne beöver väl inget sånt .

å sen bananes bladf är ju tunna å behöver mycket vatten
lissa
Ja som tur är trivs den nu, men jag måste lämna den ensam några dagar och bevattnings pinalerna är upptagna...det var därför jag tänkte på din metod smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 23-07-2006, 16:53)
Ja som tur är trivs den nu, men jag måste lämna den ensam några dagar och bevattnings pinalerna är upptagna...det var därför jag tänkte på din metod smile.gif

oki men prova annars över dagarna . å sen dör den så betalarr jag den men jag tror inte dne dör min banan trivdes jätte bra i den . å dne ena jag har kvar nu trivs med så
lissa
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Jag ska prova, men hoppas att den inte dör än på länge, men det var ju bra att veta att jag får en ny banan om det händer något onämnbart biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Du är då för rolig Flaxss tongue.gif tongue.gif
intaiwrekk
Jo folks!

Nu har jag haft plantorna i mina egena tillverkade krukor(enligt modell 1 med hål i) och det funkar jäkligt bra, det tar lång tid för vattnet att sugas upp, men det är ju bra har jag hört för det är ju som lisa sa inte bra att dom är dränkta för dom måste ju ha syre. Det ska ju vara lagom. Snart får jag billig tobak och det ska bli så gött. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon