Anki
HEjsan!
I våras beskar jag ett äppelträd REJÄLT. Det var så högt att det var nästan högre än huset.
Nu ser äppelträdet ut som en boll av alla nya skott. Min granne sa till mig att jag måste gallra kvistarna så det inte blir så tätt.
Hur mycket ska man ta bort?
och hur? Min granne visste inte tyvärr.
När man beskär på våren ska man väl tänka på uppåtväxande och utåtväxande grenar är det lika nu?

Hoppas det finns någon expert här som kan svara så utförligt så till och med jag förstår! rolleyes.gif

Mvh Anki
Sven Karlsson
Man skall som pricip vara försiktig på våren med beskärning annars får man som du massor med vattenskott. (För de som vill ha ympris är det bra) Man gör beskärning i jas (juli, aug.,sept.) så blir det mycket mindre med vattenskott. Ta nu bara 1/3 av vattenskotten och 1/3 nästa år i JAS och en 1/3 året där på. Du kan titta på andra svar här särskilt där Cilla svarat Hon har en hemsida som ger dig en massa kunskap om beskärning av träd. Det är bra om man vet lite om trädet hur det försvarar sig mot trädbeskärare så man jobbar med naturen. Lycka till (Jag har över 200 träd på 1200m2 tomt och då både gräsmatta och potatisland)
Anki
Hejsan!
Tack för ditt svar.
En annan granne sa till mig att det var bäst att göra det i februari innan träden börjar sava!. Gjorde man det senare förblödde träden! Så jag gjorde det!

Men nu när jag ska klippa bort de s k vattenskotten. Klipper man av dem helt då? Ända ner liksom????

Tack än en gång!

Mvh Anki!
Hannele
I England klipper dom bort försiktigt det nytillväxta, nu, så kraften går till äpplena.
Sommartorparn
CITAT (Anki @ 22-07-2006, 15:31)
Men nu när jag ska klippa bort de s k vattenskotten. Klipper man av dem helt då? Ända ner liksom????


Svar, ja.
Men bara ungefär vart tredje som Sven sa.

Klicka
HÄR
för att komma till Cillas hemsida. Står massor med bra info om beskärning av fruktträd. Hon ger råd om hur man hanterar vattenskott efter alltför kraftig beskärning.
Anki
Vilken guldgruva! Cillas hemsida menar jag!
Skulle vara roligt att ha tid och sätta sig in i allt.
Men nästa år ska jag gröngödsla iallafall!
Tack för all hjälp. Måste köpa en bra sekatör nu!
Såg en sekatör som kunde klippa 6 cm tjocka grenar. Den klippte i tre steg. Först klippte man en bit sedan släppte man taget lite. DÅ hoppade sekatören till också fick man ny kraft. Klippte lite till så släppte man taget och samma sak händer igen.
Vet ni vad jag menar?
Är de bra?
Skär den bra eller klämmer man av grenarna?

Mvh Anki!
Sommartorparn
Vi har nog haft en diskussion om sekatörer också (ska se om jag hittar den tråden), och "kännarnas" råd var att köpa en med utbytbart blad. Då kan man enklare bryna bladet vid behov. Men dom var visst jätte-dyra, och har man bara några få träd att beskära så klarar man sig säkert med en slit och släng-modell, bara den är vass.

Vad gäller trestegs-sekatören så har jag ingen erfarenhet (kanske någon annan som vet?), men en jättebra sak att köpa om man vill skära lite grövre grenar är en liten grensåg av japansk modell. Det finns olika märken. Den sågar på draget. Brukar vara hopfällbar och taggarna lite bakåtlutade. Jätteenkel att såga med och ger fina snitt. rolleyes.gif
Sven Karlsson
Själv använder jag B-stammar då blir träna små och lätta att sköta från marken. Lätta att täcka vid frost vid blommingen, lätta att ha under uppsikt för "ohyra" och annat trevligt. Lätt att spruta. lätt att vattna Underbara att luckta på blommorna, och måga på liten yta. Underbara träd bara 10-20 kg per styck och ofta bara bra frukter. Kanske lite bättre för bin och humlor vid blåst och kallt väder om det har betydelse?
Cilla
Trestegssekatörerna är värdelösa i mina ögon, och jag har provat flera varianter. De fungerar de första 30 klippen, sedan kan man slänga bort dem.

Om du beskurit trädet så att det stressats att skicka vattenskott (som är ett nödskott) beshöver du inte en sekatör alls på ett par, tre år - och då behöver du inte verktyg för grova grenar heller. Det är bättre att låta trädet kompensera sig och sedan i JAS gå in och gallra. Ett tecken på att ett stressat träd återigen är berett att ta emot en beskärare är när vattenskottens tillväxt är ca 30 cm/säsong och när de bildat sidogrenar.

I stort kan sägas att en beskärning som orsakar vattenskott är en alltför för hård beskärning. Titta på och uppskatta hur många års arbete av trädet du skurit bort. Ge därefter trädet tid att hämta sig. Tid för ett träd handlar om växtsäsonger och år. Efterbehandlingen av en hård beskärning är ingen beskärning under en tid.

Man kan lita på träden, de vet hur de ska växa för att leva så länge och friska som möjligt, och det gäller för oss människor att skära bort vår hybris i första hand (vår tro att vi behövs för att träden ska klara att växa bra)... ;-)

Att malus, äpple, skulle förblöda vid vårvinterbeskärning eller under någon annan tid på året är nys. Inget äpple savar så som björk, lönn eller andra gör vid vårvinterbeskärning - oavsett när och hur man beskär det.

Huvudsakliga anledningen att vårvinterbeskärning är så vanlig är för att det var då bönderna hade tid att ägna sig åt träden. När man beskär på vårvintern/våren stimulerar man skottbildning och tillväxt. Träd som ska gallras och som inte behöver skottstimulans beskär man på sensommaren.

Hårda beskärningar handlar ofta om missuppfattningar om hur fruktträd växer och vad de behöver för att ge det vi vill ha - oftast lång, frisk överlevnad och goda frukter. Obeskurna vuxna äppelträd klarar sig ypperligt själva och ger mängder av frukt. Att vi ändå beskär är för att vi vill ha lite större och därmed färre frukter och lite mer ljus på frukten än vad trädet behöver för att klara förökningen. Och då handlar det om att gallra i det som trädet ger, inte att ändra på växtsättet eller stympa träden i tron om att det kommer bättre där det skjuter nytt.

Beskärning handlar inte om att ta bort grenar som växer in, ut, upp eller ned. Det handlar om att veta vad man vill uppnå och hur trädet reagerar på olika slags beskärningar. Har man ingen aning om detta får man friskare träd med längre överlevnad, mer blom och frukt om man låter bli att beskära.

För att se tillväxten på ett träd tittar man på grenspetsen och följer grenen in till den lilla ring som markerar avslutet på sensommaren och början på nästa säsongs tillväxt. På normalväxande vuxna, ostressade äppelträd handlar det om 10-25 cm per växtsäsong. Träd som stressats av att ha förlorat blad- oc grenmassa kan skicka 2 meter långa vattenskott på en säsong. Och tur är det. Annars överlever de inte en felbehandling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon