Full version: Torka nässlor?
surren
Läste att man kan torka brännässlor för att göra nässelvatten vid senare tillfälle, typ på vintern?

Skulle nån vilja gå igenom steg för steg hur man gör när man torkar o förvarar? resten kan jag!

tack tack!
surren
come ooooon sad.gif
Gurkan
Det är väl bara att skörda och binda i stora knippen/kärvar och hänga upp på tork nånstans där det är torrt och luftigt. Inget speciellt med förvaringen sen, bara se till att det är riktigt torrt där det hänger/ligger. Sätt ett rejält gummiband kring stjälkarna, dom krymper när de torkar och då trillar lätt kärvarna isär.

Såna jag känner som har höns torkar nässlor på detta sätt för att ha som grönfoder när det inte finns så mycket grönt ute att äta. Mums tycket hönsen och äggen blir grymt goda.
surren
oki tackar smile.gif

Sparar man bara bladen sen eller?
Gurkan
CITAT (surren @ 23-07-2006, 14:54)
oki tackar smile.gif

Sparar man bara bladen sen eller?

Du kan väl spara hela kärvarna om du har plats. Annars, om du har tid och överskottsenergi , repa av bladen och spara i säckar. Vet inte om stjälkarna tillför så mycket till nässelvattnet, bryt sönder dem och släng på komposten om du inte vill spara dem också.
olgak
CITAT (Gurkan @ 23-07-2006, 14:39)
Såna jag känner som har höns torkar nässlor på detta sätt för att ha som grönfoder när det inte finns så mycket grönt ute att äta. Mums tycket hönsen och äggen blir grymt goda.

Det hade jag aldrig kunnat gissa att man kunde göra! Man riktigt önskar sig några hönor att mata när man hör sådant biggrin.gif !
Gurkan
CITAT (olgak @ 24-07-2006, 21:02)
Det hade jag aldrig kunnat gissa att man kunde göra! Man riktigt önskar sig några hönor att mata när man hör sådant  :D !

Visst gör man !! wub.gif

Men snart så ... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon