Full version: kaprifol
aiva
Hej,
Jag undrar om någon kan förklara varför kaprifolen som vi köpte för 2,5 år sedan inte har blommat än. Den står i en stor trälåda på en bakgård i halvskugga. I övrigt ser den ut att må bra med rikligt bladverk. Tacksam om någon kan ge lite tips el en förklaring!
Ophelia
Jag skulle inte tycka det vore konstigt då de kan ta lite tid på sig innan de blommar första gången. Det kan ju vara så att den kanske står lite för skuggit i dess smak. Ge den lite tid. Jag hoppas du inte klippt den för då får du vänta ytterligare på blommor då anlagen sitter i topparna.
Green Thumb
Jag vet inte i vilken växtzon du bor men jag bor i kaprifol landet! biggrin.gif Tycker att 2,5 år är länge att vänta på blommor.

Går det inte att sätta den i marken istället för i lådan? Alt. - flytta lådan så att bladverket kommer i sol då kan det bli bättre. Låt den torka lite mellan vattningarna.

Jag har flera kaprifoler (vilda och kultiverade sorter) som står på friland. De blommar och växer något väldigt. De flesta är i full sol i söderläge på rätt mager jord men jag vattnar dem när det blir för torrt. En vild kap. som är 30 år gammal gör jag inget med mer än att binda upp den och forma den. Den påminner om en japansk växt med en vriden stam ca 10 cm dia. De är tuffa växter.
zaaritha
Vi har en rikblommande kaprifol på östsidan, mot husväggen.
Den är planterad i mager grusjord, men växer rikligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon