nina L
HEj
vad gör ni med t.ex. risig silverarv? klipper ni ner den helt eller putsar ni den bara, eller låter ni den vara som den är? KAn man klippa ner den helt utan att ta död på den???
virrevarv
Jag tycker oxå att silverarven blir så fult risig när den blommat över så jag snaggade helt sonika ner den en bit! Tänkte "går det så går det", och nu är dom söta små silverkuddar och inte en massa "hams" och ris. Gjorde likadant med Kantnepetan och Praktnävan, dom ser fina ut. Nu vet jag ju inte om jag gjort som "man ska göra" men hos mig har det gått bra i alla fall! tongue.gif
Tezzla
CITAT (virrevarv @ 26-07-2006, 07:34)
Gjorde likadant med Kantnepetan och Praktnävan, dom ser fina ut. Nu vet jag ju inte om jag gjort som "man ska göra" men hos mig har det gått bra i alla fall! tongue.gif

Kantnepetan "ska" man klippa ner litegrann så kommer blomningen igång igen. Även Nävor kan man klippa ner, då kommer det upp nya fräscha blad.
olgak
Klipper ni bort blomställningen på kantnepetan eller snaggar ni hela växten (eller det kanske i praktiken är samma sak...)? Vi har mycket överblommad kantnepeta här och vill gärna skrida till verket biggrin.gif .
Tezzla
CITAT (olgak @ 27-07-2006, 11:28)
Klipper ni bort blomställningen på kantnepetan eller snaggar ni hela växten (eller det kanske i praktiken är samma sak...)? Vi har mycket överblommad kantnepeta här och vill gärna skrida till verket biggrin.gif .

Jag klippte bort överblomningen och en bit av stjälken. Nu har det kommit nya fräscha stjälkar och blommor.
Margaretha
Jag tog häcksaxen i år! Då klipper man både det ena och det andra. Hoppas att det fungerar! smile.gif
Aries
Jag tog och klippte ner stäppsalvian härom dagen då den var överblommad. När kan man räkna med att den blommar om. OM den blommar igen vill säga. Lämnade kvar ca. 10 cm av växten.
Tezzla
*Tog bort*

(Dum fråga som redan är åtgärdad tongue.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon