Full version: Rangliga dalior!
Margaretha
Någonstans gör jag fel eftersom mina dalior alltid blir jättehöga och väldigt rangliga. Men var? Funderar på att detta är min sista sommar med dalior!

Jag förodlar dem på min inglasade balkong, toppar dem för att de ska grena sig och planterar sedan ut dem när frostrisken är över. Då är de fortfarande "normala" i stolek. Sedan ränner de iväg. Vissa stjälkar böjer sig i bågar ner på marken och slingrar hit och dit. Trots att jag satte ordentliga stöd åt dem när jag planterade ut dem, så kommer det rangliga utanför stöden och bryts när det blåser eller äts av sniglarna.

Det ser så fult ut. En enda ser ut som alla andras dalior, som en liten buske, men det är bara en!! sad.gif sad.gif sad.gif

Någon daliaexpert som känner på sig vad jag gör för fel????
Kajsa
Personligen tycker jag dahlior blir finast nergrävda i rabatten och att man inte förodlar i krukor/ toppar gängliga skott, utan gräver ner knölarna direkt på plats i april/ maj, då ränner dom aldrig iväg utan blir fina, knubbiga i sin egen takt. Höga kan dom bli beroende på sort, ålder. Kraftiga bambustöd och snöre så fort det blir lite höjd på stjälkarna är viktigt, kogödsel i jorden och en massa vatten, ett ljust läge då blir det bra biggrin.gif Tunna skott som lägger sig på marken kan du rycka bort.
Margaretha
Tack! Det får nog bli ett försök till, men utan förodling. Mindre jobbigt också!

Och vackra är de ju! wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon