#Helene#
Jag har några buskar som ska tuktas, kan man göra det nu även om det är så himla torrt?? Är det bättre att väntat??
Åsa, mälardalen zon 2
Torka brukar inte vara några större problem när det gäller beskärning. Men frågan är vad det är för buskar och vad du vill åstadkomma med beskärningen.
#Helene#
Det är 7 stora hasselbuskar som jag håller på att föryngra, tar några grova grenar varje år.
Danne_77
Om du ska bra glesa ut dom lite så går det bra. Men om du ska toppa dem så kan buskarna torka i topparna och bladen i topparna faller av.
Cilla
Om du vill föryngra är vårvintern en bättre tid, då stimuleras skottbildning av beskärning. Vill du uppnå ett glesare buskage är nu på sensommaren en bra tid, som Danne skrev.

Att "toppa" hassel är ingen god idé om man vill ha frisk och naturlig tillväxt.
Blomstersmurfen
Jag har också hassel som behöver tuktas. Mitt mål är att göra den svagare, så att den inte växer så fort och blir så stor. Borde det inte vara en bra tid nu då, om man vill dra musten ur den, så att säga?
Cilla
Japp, nu är en bra tid för att glesa det som ska förbli glest.

Lyckans ostar ni som har för mycket hassel förresten! Hemma sätter jag den ena plantan efter den andra för att få ett riktigt nötrikt hasselbuskage, men det tar lååång tid för den att sprida sig!
ninnikks
Jag skulle också vilja ha rejält med hassel, stora fina buskar. Kan man ta sticklingar på hassel? Jag har möjlighet att gräva upp självsådda plantor och flytta dom, men hur får man dom att ta sig? Bor i zon 4.
Cilla
Självsådda plantor med rötter är mcyket enklare att få att ta sig än sticklingar. Det som krävs är att rötterna inte torkar ut under flytten (håll dem fuktiga med t ex våt jord i plastsäck) och sedan att du vattnar regelbundet när du satt dem på nya stället. Kraftig kogödsling på våren och vattning också nästa försommar gör att du kan få bra fart på plantorna.
ninnikks
Tack för tipset. Regelbunden vattning kommer att bli problem eftersom dom ska planteras på sommarstället och det är långt dit. Får göra ett försök ialla fall. Skulle det funka bäst att plantera på hösten?
Cilla
Ja om du inte kan vattna regelbundet är hösten en bra tid. Besöker du dessutom stället på senhösten när hasseln tappat sina blad är chanserna ännu bättre för att du ska lyckas.

För att du ska komma ihåg vilka avlövade "spret" du ska gräva upp i höst kan du sätta garntråd eller liknande kring dem nu.
ninnikks
Bra tips med garntråden. Gick runt och kollade igår och det växer allt möjligt runt hasseln så det hade blivit svårt att ta rätt till hösten. Pillade lite på ett gäng skott som vuxit ut från stammen på en stormfälld lind och hela klasen trillade bort. Stoppade ner dom i en hink med jord men de ser lite trötta ut idag. Hur ska jag klara den stackaren, lind skulle inte heller vara fel att plantera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon