Full version: Lummig hörna?
Victoria
Hej,

Jag har en hörna i trädgården som står i full sol hela dagen. Här står en liten (kanske 7-8 meter) klotklippt björk som antagligen bidragit till att häcken inte klarat sig hela vägen fram. Här står även en häckkaragan som vi flyttat och som torkat under sommaren. Men jag tror den lever smile.gif Den blir väl kanske någon meter till. Nu vill jag ha tips på fina blommande (helst juli och frammåt) buskar i olika höjder och färger som jag kan plantera i denna hörnan. Funderade på något på vardera sida om karaganen som kanske blir en 2-3 meter, 2-3 buskar framför som kanske blir en meter och så ytterligare en rad framför med troligvis gul ölandstok och en halvmeter hög rosa spirea som jag inte minns vad den heter nu smile.gif TIPS?

Så här ser det ut nu


Trädgårdslandet är altså grannens smile.gif
kajsa Friberg
Hörligt att drömma och se sin vision få ta form.

Tänker osökt på Buddleia, men den kanske inte blir så hög som 2-3 m.
Annars blommar den nu och drar till sig fjärilar. Finns i lila, vitt och rosa tror jag.

Olvon blir hög, men blommar tidigare. Den får dock röda fina bär på hösten.

Det finns säkert många fler, men detta är mina tips/Kajsa
Åsa E
Du kan ju också fundera på buskar med röda, gula eller vitbrokiga blad för att få lite mer färg. Det finns mycket att välja på, till exempel smällspirea, blod- eller ormhassel, kornell, olvon.
När det gäller blommande buskar kommer jag först att tänka på vresrosor, som blir 2-3 m höga och blommar hela sommaren. Buddlejan kan bli 3 m, men ofta fryser den ner på vintern och då blir de nya skotten bara cirka en meter.
FixaIgenväxtTrädgård
Kan du inte välja en av de mindre spridningsbenägna spirea? för grannens skull så grannen inte behöver gräva spirearötter om han skulle bli gammal och inte orkar sköta landet...
de är vackra men hiskeliga om de får fritt fram

jasmin är en favvo hos mig, men blommar kanske lite tidigt

/Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon