Full version: Blodamaranter
rödluvan
Sådde blodamarant tidigt i mars, och de stod på inglasad balkong t o m juli.
Men de har varit för små för att flytta ut i rabatten tyckte jag, trodde det var perenner.. öh.
Nu är de kraftiga, ca 30 cm höga, men inga blommor. Jag undrar om ettåringar kan överleva inomhus i +5° över vintern och att jag kan få se blomningen nästa sommar? Nån som vet ?
akagebeck
Jag vet inte om det går att övervintra dem... men det låter konstigt att de inte hunnit bli större! (Jag sådde också i mars, inomhus under lysrör, planterade ut i juni, då var de ca 30cm.)

Har du tillräckligt stora krukor? Jag märkte att de sätter fart att växa när man omskolat dem till större krukor.. (hade några plantor kvar i de mindre krukorna och de växte mycket långsammare).

Inget svar på din fråga tyvärr, men kanske tips till nästa gång!
Hoppas att du hinner se dem blomma!
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter väldigt konstigt att de inte blivit större. Jag tycker just Amaranthus verkar ha vuxit otroligt bra i år men jag har bara odlat den ätliga calaloon (Amaranthus tricolor, såddes i april) och där vill jag inte ha blommor så jag har gått och plockat bort blommorna, jag hittade stora Amaranthusblommor idag och de plockade jag bort och gjorde en namnsdagsbukett av dem till syrran..

De som har suttit i Willabs svarta tomathinkar (ca 4 plantor i 20liters hink) har dock vuxit säkert 4-5ggr så bra som de som suttit i marken så näring + värme om rötterna verkar de gilla.



rödluvan
Det måste vara krukorna som var för små, när jag skolade om dem så hade jag lite olika storlekar och de som fick stora krukor har verkligen tagit fart. En bra lärdom, gör nytt försök nästa sommar. Tack för tipset!

Årets amaranter har nu fått stora krukor och jag ska njuta av dom hela augusti för de är fina även om de är dvärgar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon