Full version: Mina första rabatter
Hoppsan
Jag har gjort mina första rabatter i år och undrar några saker:
*Är det vanligt att höga perenner inte blir så höga första året sen man köpt och planterat dem? Mina riddarsporrar är jättelåga och även röd rudbeckia. Jag satte dem längst bak i rabatten och har zinnia och ringblomma framför. Men det blev ju inte så bra eftersom de är högre än perennerna...
*Några av perennerna är typ helt torra och döda, t ex en riddarsporre och en mörkt kungsljus. Tar de sig nästa år eller är det kört?
rödluvan
Låter som de lidit av torka? Det krävs mycket, mycket vatten när man vattnar, oftast mer än man tror.
Mina fingerborgsblommor är hälften så höga som de var ifjol då det regnade en massa.
Visst tar de sig till nästa år, den som ser "typ helt död ut" kanske är förlorad, men vänta till nästa sommar och se, gräv inte upp den!
Lycka till.
Tezzla
Riddarsporre blir lätt lite torr och småful efter blomning. Dessutom har de ganska lätt för att få mjöldagg. Min "sporre" var inte så grann efter blomning, men jag tog och klippte ner överblomningen och torra grenar och, se! nu är det grön och fin igen och kommer att blomma en andra gång.
Hoppsan
Det är rabatten som ligger mot en södervägg som har växter som har blivit torra, så visst kan det vara torka de lider av. Jag har dock försökt vattna ordentligt, men det blir ju jättevarmt och torrt i den rabatten.
Tack för svar!
Hur är det med höjden då, kommer de att bli högre nästa år?
kristerh
Höga perenner brukar inte bli speciellt höga första året wink.gif även om de får mycket vatten, iaf har jag den erfarenheten.
kerstin z5-6
och allt nyplanterat måste vattnas mycket varje dag den första tiden -vattna på kvällen -gräv sen med handen i rabatten så ser du hur långt ner vattnet kommit -inga perenner har så ytliga rötter som 3-4 cm -så är det inte blött , mer än i ytlagret -har du vattnat för lite.....
Tesa
Kungsljuset har väl gjort sitt om det blommat eftersom det är tvåårigt..men det kan nog fröa sig så du får ny fägring om ett par år..
Hoppsan
Jaså, jag trodde kungsljus var en perenn. ohmy.gif Menar du att den inte kommer upp alls nästa år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon