Irene_L
Jag har tre pioner som växer dåligt där de växer nu så jag har tänkt att flytta dom till en ny rabatt.
Det jag undrar nu är om jag ska blanda ut jorden i den nygrävde rabatten med pås-kogödsel. Det kanske inte är så bra nu, ska jag vänta med gödslet till våren istället? Nu är pionerna dåligt utvecklade och har inte blommat något.
mvh
Irene
Lady Hamilton
Jag är absolut ingen expert men jag skulle inte gödsla nu, utan vänta tills våren och gödsla "runt om" plantorna i den nya rabatten.
Pioner gillar inte att få "gödsel på huvudet" där av "runt om"
Sedan kan det vara så att det första året "etablerar" de sig för att sedan från år 2 börja blomma igen
Irene_L
Tack för svar!
Ja, jag väntar nog till våren med gödslet. Jag flyttar dom till ny rabatt.
Jag hoppas att dom ska blomma nästa år för jag vet inte ännu vad det är för sorter eller hur dom ser ut.
rolleyes.gif
mvh
Irene
Karrolina
Hej!

Det kan dröja flera år innan pioner blommar från att man planterar dom. Och dom ska visst inte heller gilla att flyttas. Men det kanske du visste? Jag visste och flyttade min ändå... rolleyes.gif

/Karolina
Irene_L
Jag har läst att när man flyttar pioner ska man sätta dom lika djupt i jorden som dom satt på det gamla stället. Då har man större chans att få dom att blomma. Mina pioner blommar inte där dom sitter nu så jag har inget att förlora. Dom står för mörkt, har för dålig jord och håller på att bli överväxta av andra blommor. Allt detta kommer att bli bättre i den nya rabatten.
rolleyes.gif
mvh
Irene
Sollan
Pioner ska inte sättas för djupt bara...
Anders zon 1
Om man sätter dom grunt kan dom blomma redan året efter en flytt. Har själv flyttat och delat flera pioner som snällt blommat året efter. Visserligen ingen överdådig blomning men i alla fall någon enstaka blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon