Full version: rosor
abbbe
Rosor... de är vackra när de säljs i butikerna som buketter... men ska man köpa en krukros... ja då händer det mycket - det är ju jättesvårt att sköta dom!! sad.gif De drabbas (nästan då) alltid av löss. och blommornas form blir heller inte lika vackra som doms i buketternas! sad.gif är det någon som har lyckats få en ros att blomma med den där vackra formen?? Är det någon som har lyckats få den fri från löss??
misSophie
Huskur mot löss är såpavatten. Nu har jag inte doseringen i huvudet, men det har säkert nån annan. smile.gif Spola av en med hyfat hårt tryck på vattenslangen funkar oxå okej....

Sen brukar dom rosorna man köper oftast vara förvarade i kyla, så blomningen håller längre. Runt 8 grader, har jag för mig... Sen blir blommorna fula av regn.

Skötsel är olika för vilken sorts ros det är.

Men rosor är så fina o skänker så mycket glädje så dom är värda allt besvär!
kerstin z5-6
menar du minirosor ? De är ofta hårt drivna i växthus och kanske inte alls de lättaste att börja med-dessutom trivs de bättre i rabatt än i kruka
Såpvatten och ute vistelse brukar hjälpa -bra gödning -krukrosor behöver mycket näring
Men visst kan man krukodla rosor, och få fina ex !
Tjoppa
Jag tycker också att krukrosorna är svåra att lyckas med.
Vanliga rosor däremot sköter ju nästan sig själva. smile.gif
abbbe
Nej men jag tycker tvärtom sleep.gif de st´örre rosorna är ännu svårare att lyckas med! unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon