ove.wall
Mina chilifrukter, Apache, är mjuka när jag tar dom. Dom har just bytt färg från grönt till rött och står i ganska liten kruka i västerläge på balkongen. Gott om sol och värme. Lite gödsel varje vattning.
Jag föreställer mig att dom ska vara "krispiga" och lite hårda.
Är det jag som gör nåt fel? För mycket vatten?

/Ove
myrtille
Är de mjuka hela tiden? Mina cayenne blir mjuka vartefter de mognar. Först är de gröna och krispiga länge. När de sen övergår till rött är de först krispiga, sen mjuka, till sist torkar de med början i spetsen. Jag försöker ta dem precis innan de mjuknar (det händer en till ett par veckor efter det att de blivit röda). Andra sorter jag har håller sig krispiga längre. Jag vet inget om Apache, men det kanske är en sort som mognar snabbt?
anna_rispan
O nu hoppar jag in.

jag köpte en onamnad chili. såg att den hade blivit nästan helt röd igår. alltså, ska jag skörda när hela är röd eller kan man vänta ett tag till? ska den inte vara mjuk eller?
ove.wall
CITAT (myrtille @ 07-08-2006, 18:51)
Är de mjuka hela tiden? Mina cayenne blir mjuka vartefter de mognar. Först är de gröna och krispiga länge. När de sen övergår till rött är de först krispiga, sen mjuka, till sist torkar de med början i spetsen. Jag försöker ta dem precis innan de mjuknar (det händer en till ett par veckor efter det att de blivit röda). Andra sorter jag har håller sig krispiga längre. Jag vet inget om Apache, men det kanske är en sort som mognar snabbt?

Dom blir mjuka efter ett par dagar som röda. Innan dess är dom hårda som jag är van vid med Habanero.
Det kanske inte spelar någon roll för smak och styrka, men jag får försöka ta dom direkt när de övergått till rött, det tar trots allt bara ett par dagar innan det sker.
Jag vill helt enkelt ha dom krispiga.

Jag vet heller inget om Apache, det var min fru som köpte den på torget på väg hem från jobbet.
ove.wall
CITAT (anna_rispan @ 07-08-2006, 18:56)
jag köpte en onamnad chili. såg att den hade blivit nästan helt röd igår. alltså, ska jag skörda när hela är röd eller kan man vänta ett tag till? ska den inte vara mjuk eller?

Jag föreslår, som du kan läsa ovan, att ta dom direkt när dom blivit röda. Jag lät vänta för ett par år sedan, men då visade det sig att de gula habanerofrukterna redan hade börjat mögla inuti vilket var mindre kul... sad.gif
Patrik, Lkpg
Jag testar att odla just Apache i år och på min påse står det att ju längre de får mogna desto starkare blir dom. Den jag provat var då stark så det räckte till, men då hade den också hunnit bli mjuk och skrynklig innan jag tog den. wacko.gif

Det där om mögel lät ju inte så roligt, jag hade nog tänkt låta mina sitta kvar tills dom nästan ramlade av själva, men nu vet jag inte. Kanske borde man plocka några som just blivit röda också för att gardera sig lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon