Eld
Jag har en yta på cirka 40-50 kvm som brukar vara alldeles blå av Scilla på våren. Underbart vackert! När den har blommat ut och bladen vissnat ner så är jorden nästan helt bar, bara enstaka ogräs växer där. Gräs överlever naturligtvis inte heller eftersom det kvävs av Scillan. Dessutom ligger ytan i skugga efter att träd och häck fått blad.

Vad ska man så eller plantera där som kommer efter Scillan, tål skugga och som gör ytan lite prydligare?
olgak
Flocknäva?

Men det är en stor yta (blir dyrt)! Kanske måste du ha något du kan så själv? Jag vet inte om det är görligt att så sin egen flocknäva.
abbbe
Jag hade också ett likanande problem.
Men jag tog bort (nästan)alla lökar och sådde istället en gräsmatta.
Lotta B
Jag har scilla i min gräsmatta. Sedan klipper jag ner allt när gräset börjar bli högt. Då brukar det mesta vara visset. Så slipper man ha massa öppen jord. Sedan har de visserligen spritt sig till rabatterna också, men där finns det perenner som döljer dem. Fänrikshjärta funkar bra. Den växer tidigt på våren och döljer snabbt och så brer den ut sig nästan som ogräs efter ett tag. Fast lätt att rensa bort. Även nävor, jag har en låg variant som efter ett år täcker en kvadratmeter. Vet inte vad den heter. Fick den från mammas trädgård (hon vet inte heller). Sedan är daggkåpa väldigt bra att täcka vissna lökblad med.
Tesa
Jag har också fänrikshjärtan i hop med scillan...fänrikshjärtana börjar innna scillan riktigt blommat över och det är jättefint...
Inga från Närke
CITAT (Eld @ 07-08-2006, 23:31)
Jag har en yta på cirka 40-50 kvm som brukar vara alldeles blå av Scilla på våren. Underbart vackert! När den har blommat ut och bladen vissnat ner så är jorden nästan helt bar, bara enstaka ogräs växer där. Gräs överlever naturligtvis inte heller eftersom det kvävs av Scillan. Dessutom ligger ytan i skugga efter att träd och häck fått blad.

Vad ska man så eller plantera där som kommer efter Scillan, tål skugga och som gör ytan lite prydligare?

Om du inte vill ha gräsmatta så kunde du köpa lite blandad blomfröblandning och kasta ut lite här och där, när de sedan blommat över fröar de av sig själva och återkommer år från år.
Men att inte gräsmattan växer tycker jag är lite konstigt för jag har många grannar med Scilla i gräsmattan och när de är överblommade kan man inte se att de funnits där utan man ser då gräset.
Kanske du behöver så nytt gräs och lite gödning.
CarlS
Men hur blir man av med Scilla? Min i fjol nyutrullade gräsmatta ser eländig ut och all Scilla som fanns i den gamla verkar ha brutit sig igenom.
Tulipanaros
Jag tror också att skuggan är ett större problem än scillan, om du vill ha gräs alltså. Jag tycker inte att scilla brukar kväva gräset; när scillan blommat ut tar gräset över här. Kanske är det för mörkt för gräs? I så fall får du satsa på någon annan marktäckare.
smuleborg
CITAT (CarlS @ 04-05-2011, 16:41) *
Men hur blir man av med Scilla? Min i fjol nyutrullade gräsmatta ser eländig ut och all Scilla som fanns i den gamla verkar ha brutit sig igenom.



Det går inte att bli av med Scilla i gräsmattan ranting.gif. Men nu har vi hamnat långt utanför trådskaparens ämne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon