malin72
så här ser den ut det hände på bara några dagar vad ska jag göra????
sad.gif sad.gif
kerstin z5-6
Vissnesjuka eller torka -clematis är törstiga , vissa grena kan torka in ändå-teorier finns om att de gör så , när rotsystemet är för litet för ovandelen
Den kan komma igen nästa år utan detta fenomen
malin72
aha tack då klipper jag bara bort det vissna men om det är vissnesjuka vad måste man göra då????
kerstin z5-6
klipp o håll tummen ..
malin72
sad.gif sad.gif aj då wink.gif jaha typiskt den som växte så fin och hunnit upp för att möta kaprifolen....
håller tummarna och bättre lycka nästa år
men smittar vissne sjukan wink.gif kan den ta över annat för kaprifolen ser död ut inte som den ska när den går i vila sad.gif
Kajsa
Har du planterat den i år ? Jag har råkat ut för samma i sommar då jag köpt klematis, man ska klippa ner dom en bra bit när dom planteras, vilket jag slarvade med, annars när plantan vuxit upp en bra bit, fått knoppar kan den plötsligt vissna, rotsystemet klarar inte den kraftiga tillväxten. Efter 3-4 veckor kommer det upp nya skott nerifrån när man klipper ner den, så det är ingen fara.
Eller har den bara torkat i värmeböljan, dom är törstiga.
malin72
aha tack för svaren jo den är ny för iår och ja jag slarvade med att klippa den för den hade redan knopp sad.gif det var så svårt att klippa av dom
Lady Hamilton
Klipp ner den du och fortsätt vattna wub.gif Så kommer den säkert "tillbaka" nästa år

( unsure.gif tänkte inte berätta att jag har gjort samma "misstag" i år jag med. Men det behöver du inte skvallra om) laugh.gif
malin72
men hur var det med "vissnesjukan" då smittar den unsure.gif unsure.gif
Kajsa
Vissnesjukan
Här kan du läsa lite, men tror inte den är vanlig.
malin72
tack tack smile.gif
kerstin z5-6
Du behöver inte oroa dej för kaprifolen -och vem halshugger sina förstfödda ?? inte jag heller .. därev vissnefenomen ibland-men de kommer igen -vattna! smile.gif biggrin.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2006, 23:41)
Du behöver inte oroa dej för kaprifolen -och vem halshugger sina förstfödda ?? inte jag heller .. därev vissnefenomen ibland-men de kommer igen -vattna! smile.gif biggrin.gif

tongue.gif tongue.gif skönt att höra att man inte är ensam... ska vattna och klippa ner så får vi se
fruberglund
Kolla också så att inte sork eller mullvad grävt tunnlar under den. Det hade de gjort hos mamma, hennes klematis kom knappt upp alls i år och såg förskräcklig ut, när hon skulle vattna blev det bara ett stort hål.

Samma med en av mina rosor i år (batterierna var tillfälligt slut i sorkskrämman). Har fått trampa till jorden och vattna och nu växer det så fint igen med nya knoppar.
lissa
Samma hände med min, jag klippte ner den rätt kraftigt, och från en av stammarna har det börjat grönska igen. Jag tror inte att den kommer att blomma någon mer gång i år, men jag är glad över att den har överlevt vissne tiden och nerklippningen... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon