Elektra
Hejsan.

Efter att ha slitit en hel dag med att plocka vinbär och göra saft av dem så undrar jag om det går att beskära buskarna så de blir lättare att hantera andra år? Säljaren av huset har kapat grenarna så de är kompakta och otroligt tätvuxna, det är ett elände att försöka hitta några bär bland alla grova, risiga och tätvuxna grenar. huh.gif

Är det fel tid att försöka glesa ur dem nu och när bör jag ta det isf? Jag antar att jag ska kapa någon enstaka grov gren per buske/år för att få ett naturligare växtsätt?
KURT
Man brukar beskära dem när de tappat bladen, ofta på vårvintern. Man bör besära genom att klippa bort gamla grenar ända nere vid marken, d v s ta bort helagrenar. Och man kan glesa ur den ordentligt, upp till 1/3 av busken.
Cilla
I din situation kan det vara lämpligt att gallra också i grenklyka även om det vanligaste är att göra som Kurt skriver. Om man tar några av de äldsta grenarna ända intill marken kommer naturlig nytillväxt som efter några år ger lagom mycket bär. Klipper man hur som helst kan de bli förgrenade så att de blir svårplockade, och då kan man glesa genom både grenklykebeskärning och att ta några intill mark.

Och det är vårvintern som gäller, det är d man stimulerar nytillväxt.
Elektra
Jodå, det var att kapa hela grenen jag tänkte för annars fortsätter ju bara problemet, men då väntar jag till vårvintern istället för nu. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon