Full version: Vad är detta?
EKR
Hej

Jag har dessa två prydnadsbuskar i min trädgård. Tror att det är någon form av prydnadsäpplen men vilka?
Är det någon som vet?

Denna är omkring 2 m hög och har ett "glest" växtsätt. Frukten ca 5-6 cm i diam.


Den här busken är ca 1,5 m hög och 3 m i diam mycket tätvuxen. Frukten som är 3-4 cm syns bara om man lyfter på grenarna.


MVH Eva
Ingo
Det där är kvitten, förmodligen rosenkvitten (äkta kvitten har mer avlånga frukter). Frukterna på den första bilden ser exakt ut som bilder jag hittat på nätet av stor rosenkvitten, chaenomeles speciosa.

Den beskrivs som en tätvuxen buske som blir upp till 2 - 3 m hög och lika stor eller större på på bredden. Busken har oftast en ganska regelbunden rundad profil. Det stämmer ju inte riktigt in på din första buske som du säger är gles, men dels finns det olika framodlade namnsorter av den som kanske kan avvika, dels kanske någon har glesat ut busken - man ser ju i a f nåt som ser ut som ett rätt grovt snitt ganska långt ner på bilden.

Bild-googla på "chaenomeles speciosa" så får du se...
Cilla
Frukterna ser helt klart ut som rosenkvitten. e går att göra marmelad av.
Blommorna på rosenkvitten är härliga, alldeles illröda på senvåren.



EKR
Tack för svaren!

Måste leta recept på marmelad då - blir den god eller har man frukten som utfyllnad tillsammans med annan frukt? Någon som har prövat?

Jag har själv inte sett blommorna, för vi "fick" trädgården nu i sommar, men nästa vår skall jag njuta!

MVH Eva
Åsa, mälardalen zon 2
I receptforumet finns det några gamla inlägg med rosenkvitten recept här hittas några recept:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...470d96fea7b4137
malin72
mums...jag har recept på kvitten paj sååååååå god min svärmor gjorde den i sitt hemland och gav mig receptet här dom har mycket sylt och marmelad av kvitten hon hade roligt med att förklara vad det var för mig laugh.gif laugh.gif laugh.gif
vad avis jag blir att ni har dom tongue.gif tongue.gif
Susanne i Linköping
Visste ni att kvitten är marmeladens ursprung? I Portugal heter kvitten "marmelo", och man gör en marmelad på den, "marmelada". Den ser ut som äppelmos ungefär, men har fast konsistens. I affärerna kan man köpa gula kvittenfrukter, stora som äpplen.

Det var en besökande engelsk drottning, har jag för mig, som blev förtjust i portugisernas marmelada och tog med sig receptet hem till England. Där bytte man ut huvudingrediensen kvitten mot andra frukter eller bär, och därmed blev dagens marmelad till.

Frågar du efter marmelad i Portugal är det fortfarande kvittenmarmeladen du får! laugh.gif
EKR
Tack för alla svar, receptlänk och för fakta! smile.gif

MVH Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon