Victoria
Hej,

Jag har en dispyt med mig själv nu när jag ska gräva om rabatterna lite. Jag är av den sorten att jag vill inte ha en milimeter bar jord utan vill ytnyttja allt utrymme i rabatten. Nu har jag mängder av tulpaner planterade invid perennerna för att de inte ska växa "på" varandra. Men då blir det ju massa bar jord runt perennerna när tulpanerna gjort sitt. Kan jag plantera perennerna PÅ tulpanlökarna utan att de stör sig på varandra? Perennerna är ju mest senblommande och blommar nu. Så de brukar ju inte ha kommit så längt på vägen när tulpanerna gjort sitt. Tänkte mer på att perennerna kanske inte mår bra av tulpanlökar runt föterna + att perennerna när de växter kanske "ger vika" för tulpanbladen och inte blir så höga och kompakta som kanske sig bör? Vad tror ni?
kerstin z5-6
Tulpanerna mår inte bra av de mängder vatten sommartid som perennerna behöver -men rätt nära kan de förstås planteras
Jag har gett upp ideen med- vår +sommar +höstblommande rabatter och har i stället vår rabtt med bladverks intresse senare osv . ..
Då kan man välja optimala växtförhållanden på ett lättare sätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon