Victoria
Är ute efter lite tips på perenner som mer ser ut som små buskar snarare än rabattblommor. Typ, löjtnantsjärta, krysantemum, johannesört, ev. astillbe etc. Tänkte ha en lite "buskigare" rabatt, men vill inte ha de kala fula risiga grenarna från vanliga prydnadsbuskar vintertid. Har funderat på både lågväxta spireor och ölandstok, men som sagt, då får jag mycker ris på vintern. Vil ha något jag kan klippa ner.....Fler tips? Gärna senblommande, men......
stina
Jag har en salvia (blå kolvar) som är som en buske. Blommar länge (och nu). Jättefin tycker jag, ca 1 meter hög.

Rosenmalvan tycker jag är buskig också. Höstanemon. Temynta. Silverax. Det finns massor...

/Stina
Agneta z5-6
Varför inte Finnslide,stor perenn med sirliga hängande vippor (vita _ca.1.5-2 m.) På våren klipper du bort det som råkar vara kvar,utökar sig efter hand - ej ogräsartat.Är mycket vanlig här uppe i Norrland.
linvik
Ulleternellen växer som en silvrig liten bollig buske hos mig.
Lotta B
Jag har ett höstgullris som är väldigt fint och buskigt just nu. Först är blommorna nästan limegröna för att sedan övergå i gult. Dessutom trivs mitt exemplar i norrläge och blir ca 1,5 m hög. Höstaster är en annan höstblommande perenn som blir buskig. Den finns i flera höjder och färger. Jag har en låg en, ca 30 cm, som sprider sig snabbt och en som är över en meter hög (men som inte sprder sig värst mycket).
Betty
Höstflox blir som buskar efter att de fått växa till sig ett par år, likaså blir även sköldpaddsört som en drygt meterhög buske. Höll nästan på att glömma rosenflockel, den blir som en tvåmeter hög buske. Alla dessa tre blommar på hösten,
Sagosessa
Fackelblomster, dagöga, pion. Jättefina, och dessutom under lång tid (undantaget pion).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon