Thalassa
Tidigt i somras köpte jag en ynklig bougainvillea som var för utomhusplantering. Jag planterade den i en jättestor kruka tillsammans med en massa andra växter men hade inga direkta förhoppningar på att den skulle klara sig. Nu har det visat sig att den växt så det knakat under sommaren och den är minst 10ggr så stor nu som när jag satte den. Dock har den inte blommat men den verkar trivas där den sitter.

Det som jag undrar över nu är hur jag ska göra med den till vintern? Ska jag gräva upp den och ta in den? eller klarar den sig ute? Det är en riktigt stor "kruka" som den sitter i på flera 100 liter jord. Det vore synd om den dog när den nu varit så tacksam och växt så mycket. Om den ska grävas upp när ska jag i så fall göra det, innan första frosten eller tidigare? Hur ska jag i så fall förvara den inne i vinter, i rumstemperatur eller svalt?

unsure.gif
Alexander-VG-zon3
man tar in den inannan frosten å har den ca+5c +10c
perikles
Om man bor i lägenhet då och har en inglasad balkong?

Klarar den att vara kvar utomhus hela vintern i den inglasade balkongen?
Jag kan inte svara på hur kallt det är där under vinterhalvåret, det beror alldeles på om drar åt sidan glaset för att få in syre i lägenheten eller om man har balkongdörren öppen..

Vi har flyttat in den nu, den står i köksfönstret men börjar tappa alla sina blad och blommorna torkar och faller av..

Hur räddar man den?
flinga100
Min tappar också alla sina blad - gör inte bougainvillean det på vintern här? Jag hoppas i alla fall på det... blink.gif
Alexander-VG-zon3
har du den svalt så tappar den bladen . nytt kommer till våren .
flinga100
Skönt att höra, flaxss! Min står i 5-10 grader och ser ordentligt eländig ut nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon