hörnbjörn
Hej alla glada.

Lite osäker på om jag skall beskära min ligusterhäck nu eller om jag ska vänta ett tag till. Nån som vet??

Skulle också vilja veta hur mycket jag ska ta bort??


Mvh
Stefan
Pernillaheterjag
Är den nyplanterad?

Vi planterade vår liguster (vintergrön) i påskas (80-100cm) och beskar den en första gång kring midsommar.

Då vi verkligen vill ha den tät nertill, valde vi att följa rådet i någon tidning/bok jag läst nyligen där det stod att man nu i augusti kunde klippa den en sista gång innan vintern.

Vid första klippningen tog vi ner den rejält och behöll bara ca 20cm ovan marken (typ 3 bladpar). Nu släppte vi upp den ca 5cm ovan förra klippningen.

Finns säkert olika bud i hur man SKA göra, men grundtesen är väl att man ska klippa ganska hårt i början om man vill ha en tät ligusterhäck.
hörnbjörn
Tack för ditt svar.

den är ca 1år gammal och enbart beskuren en gång.

Den har dock växt utav bara sjutton. ca 60-70 cm från förra gången den beskars. hur mycket skall jag ta ner den??

Mvh
Stefan
Killensomvillhagrönafingrar
Vi beskär våran 2 gånger per år. En gång tidigt och en gång nu (dvs i slutet på Augusti)
Varje gång höjer vi den 15 cm så på ett år blir den 30 cm högre.

Dock så beskar vi den enbart en gång per år de första 3 åren för att den skulle få bra rötter.

Om detta är helt rätt eller inte vet jag ej, men tätt och fin är den.
Pernillaheterjag
Jag hade inte släppt upp den speciellt mycket denna gången. Häcken är så ung och du vill ju ha den riktigt tät nertill...

Hade max släppt upp den 10cm denna gången och sedan nästa år låtit den växa kanske 15cm per klippning.

Som sagt ingen expert, men så hade nog jag gjort.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon