Lilla Selma
Hej!

Igår kväll, när maken och jag just satt oss i trädgården för att smälta maten och koppla av efter en hektisk vecka - brakade det till som ett åsknedslag och plommonträdet brast mitt itu. Trädet är ett Opal som planterades 1978 och som i år bär massor av frukt. För 11 år sedan brakade en stor gren av och då uppmärksammades att trädet var sprucket i stammen, ett hål som gick en bra bit ned och som maken fyllde med cement och beströk själva såret med ympvax. Kanske var detta inte så bra, för nu gapar ett jättestort hål emot oss där trädet spruckit. Vi plockade bort alla cementbitarna och det är svart, fuktigt och dant inuti. Träet ser ganska poröst ut även där det inte är missfärgat.

Vi sågade av och delade upp det som rasat i bärbara bitar och släpade ut det i skogen så att rådjuren kan äta upp frukten, sedan surrade vi ett stabilt lastbälte kring stammen för att den inte ska rämna ännu mer. 50 % av trädet är ju trots allt kvar. Min fråga är då vad vi kan göra för att trädet inte ska bli ännu sämre? Är det någon som vet hur gamla Opalträd brukar kunna bli?

Undrar Selma i efterchock
Åsa, mälardalen zon 2
Rikbärande sorter av plommon blir ofta inte mer än 30-50år och att kapsla in sår med cement och ympvax brukar göra större skada än nytta så det hjälper nog till att förkorta livet på trädet, bäst är om man låter såren vara öppna och torra ev kan man göra tak så det inte regnar in, träden är bättre på att valla över såren än vad vi är.

Det finns nog inget man kan göra mer än det ni gjort låt trädet stå och stötta det och se om det håller ihop blir det farlig bör det tas bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon