Vesna
Hej

Tack alla ni som skrev i min tråd!!!! Jag låter rhoddarna stå som de gör nu, får se om de protesterar........Jag har ju likadan jord i hela trädgården, men detta är den gynsammaste platsen för dem. Trivs de inte pga jorden, får jag bättra på jordförhållanden om något år.

Min följdfråga är om man nu kan hålla dessa rhoddar lite i styr. De får gärna växa, både på höjden och bredden, men de behöver ju inte bli aldeles FÖR stora, det inkräkar på rabatten framför smile.gif Det är dessutom två sorter rhoddar. Cunninghams white är fin och kompakt men Nova Zemla är gles och spretig. Hur bär jag mig är för att få den tätare? Har hört/läst/sett något om att bryta av knopparna? Var, när och hur? Kan jag sedan klippa grenar som drar iväg för mycket på höjden/bredden? Var klipper jag dem (alså var på grenen och när på året för att hålla busken ska förgrena sig normalt?
Lena i Torslanda
Man kan beskära Rhododenron utan problem men du får ingen blomning på ett tag så man bör gallra med måtta. Det är bättre att välja en som inte blir så stor än att hålla på att klippa i dem varje år. Det finns ju hur mycket som helst att välaj på i massor av storlekar och färger
Om du brytar av knopparna så får du ju inga blommor och det vill du väl ha.
Om du ska beskära en Rh. så ta av grenen ovanför ett bladfäste men du kan i princip såga hur långt ner som helst. Den bryter nytt även på kala grenar.
rosita
Om man vill att rhododendron ska bli tät och fin, kan man knipa av alla knoppar de första året/åren. huh.gif Det gör ont, men det blir bra. Jag gjorde så 2 år på rad och mina är täta och fina. Dessutom blommar de alltid med mängder av blommor! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon