Full version: Randgräs
akagebeck
Jag har fått en planta randgräs som jag funderar på att sätta i min perennrabatt för att fylla ut den. Bör jag plantera den i en bottenlös hink eller nåt liknande för att den inte ska ta över? Sprider det sig med revor? Jag vill ju inte att gräset ska ta över rabatten... Ska jag kanske t o m inte alls sätta den i rabatten.
Margith
Jag köpte en planta randgräs för 4 år sedan och planterade direkt i rabatten. Nu är den ungefär 1x0,5 m så hos mig är den ganska beskedlig. Små skott som dyker upp på fel ställe är dessutom lätta att gräva eller rycka upp.
Eftersom du bor i vänligare zon än jag och randgräset är känt för att sprida sig hämningslöst rekommenderar jag nog ändå att du sätter den i en bottenlös hink.
Men visst ska du plantera den i din rabatt, gräset är snyggt!
Inga från Närke
De planterade randgräs på trädgårdprogram i TV och där rekomenderade de att sätta dem i en bottenlös plasthink i den storlek man önskar i vidd för att slippa att de sprider sig.
ingrid fuxwall
Var dum och planterade om det randgräs som stod vid vedboden när vi flyttade hit.
Nu blir jag inte av med det och det kväver det mesta.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon